Kan jeg bruke for mye gjær??

Hei!

Er det noe grense for hvor mye jeg kan pitche over riktig mengde??
Hvis jeg lager en starter til OG 1.065 og ender opp med 1.055, har jeg da et problem??

Mvh, Bjørn  :ilike:
 
Du skal nok overpitche en god del for at det skal ha mye betydning for smaken. Det er uansett bedre å overpitche enn å underpitche gjær. Men å pitche gjær til en OG på 1.065 til et brygg på 1.055 er ikke noe problem.
 
MonkeyBizness skrev:
Hei!

Er det noe grense for hvor mye jeg kan pitche over riktig mengde??
Hvis jeg lager en starter til OG 1.065 og ender opp med 1.055, har jeg da et problem??

Mvh, Bjørn  :ilike:

Ja det er en grense. For mye gjær kan faktisk gi dårlig utgjæring selv om dette er kontraintuitivt. For mye gjær gjør at gjæra i liten grad vokser ved celledeling.  Du vil derfor ha nok gjær men det er gamle gutter som jobber. En del av karakteren (estere) til gjæra er også avhengig av at det ikke er for mye av den.

Men til spørsmål 2. Det skal mye større overpitching til enn dette før det i særlig grad endrer karakteren til ølet.

mvh

Bårdd
 
Eg overpitchar alltid mine brygg, og det er truleg grunnen til at eg akkurat har smakt på ein saison med 1.006. Alternativet er imidlertid søtare, dvs verre...
 
amatøren skrev:
Eg overpitchar alltid mine brygg, og det er truleg grunnen til at eg akkurat har smakt på ein saison med 1.006. Alternativet er imidlertid søtare, dvs verre...

Saison gjær, gjærer normalt veldig langt ned. Min siste med WLP565 endte med en FG på 1.004 og jeg overpitchet ikke. Var beregnet med mrmalty.
 
Det er absolutt typeriktig. Eg burde heller nemnt min IPA tappa fredag til 1.008 og wit i kveld til 1.004. :brygging:
 
amatøren skrev:
Eg overpitchar alltid mine brygg, og det er truleg grunnen til at eg akkurat har smakt på ein saison med 1.006. Alternativet er imidlertid søtare, dvs verre...

Dette er en vanlig misoppfatning ang. gjærmengder; Mer gjær er ikke nødvendigvis ensbetydende med lavere FG. Du kan underpitche, men havne på samme FG som om du skulle pitche riktig. Forskjellen er at dersom du underpitcher får du en god del uønskede smakselement på kjøpet.
 
Tilbake
Topp