Kan jeg få til riktig alkoholnivå eller er det ødelagt?

Hei,
Jeg har gjort mitt første brygg, det står nå til gjæring.

Har brukt en oppskrift fra Bryggselv.no som heter Gahr ed. Pilsner.

I oppskrift:
OG: 1.047-1.050
FG: 1.010-1.014

Da jeg satt det til gjæring målte det bare 1.027, og nå er det nede i 1.014 ca.

Hva gjorde jeg galt? Går det fortsatt ann å få 4,7% alkohol i ølet?

Når jeg legger til sukker før tapping, vil det kun tilføre kullsyre, eller alkohol også?

Sorry for dumme spørsmål, er helt ny :p

Hvor lenge har det stått?
Kan godt hende det blir lettøl
Sukker vil tilføre 0,3%

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hadde i 25l, fulgte oppskrift. Gahr ed pilsner. hadde riktig temp, pluss minus 1 grad. Altså fra 65-67 grader. Mesketiden var 90min. PH vet jeg ikke, påfyllingsvann; Vi la til veldig lite vann, har fortsatt ikke så god peiling på dette. ("Skyllevann"?)

Er brew in a bag. Da vi tok opp posen, holdt vi den over gryta en god stund og prøvde å skvise ut det meste av vannet. Helte ikke over noe nytt vann over posen. Så begynte kokinga, brukte 100min(skulle bruke 90 min, men glemte tida litt). Kjølte ned fort med spiral, og helte i kar.

Sikker på at måling av OG var utført riktig?
Du kan tilføre sukker nå og la det stå en uke eller to til, men ingen smaksgarantier.
Vann du heller over kornet etterpå vil være skyllevann, men det burde ikke utgjøre så mye.

Hvor mange liter til gjæring?
Målte du OG når vørteren var varm eller kald?
Ca 18l til gjæring tenker jeg.
Tok en tube øl ut når den var kokende varm, og kjølte den ned til ca 30 grader og målte. SeLom det skal være 20 grader. Så har beregnet 0.005 mer enn det jeg målte. Den var på 40; nå er den på 10.

Ca 18l til gjæring tenker jeg.
Tok en tube øl ut når den var kokende varm, og kjølte den ned til ca 30 grader og målte. SeLom det skal være 20 grader. Så har beregnet 0.005 mer enn det jeg målte. Den var på 40; nå er den på 10.

Øverst skriver du noe annet??

Da jeg satt det til gjæring målte det bare 1.027, og nå er det nede i 1.014 ca.

Vist det er 40 oechsle så er vel dette 1.040?
Måling ved 30 grader gir 1.042 som ikke er så langt unna målet ditt..

Sist redigert:
Hvis du hadde en OG på 105 så blir det heelt sikker sterkt nok :p
1.105 kan bli sterkt nok det også.
1.050 er ofte helt greit :)

1.022 høres ganske mye ut for denne. Jeg skal tappe min Gahr Pils i morgen som jeg har gjæret med WLP833 og den er på 1.008 nå.

Folkens, trenger litt hjelp. For 4 dager siden målte hydrometeret 1.022 på gjæringa, og idag er den akkurat det samme Uttrykksikonet frown

Vet dere hva som kan være årsaken? Klarer den ikke å gjære mere? Jeg må vel ha den under 1.016 før jeg tapper?(for hvis ikke kan flaskene eksplodere eller noe?)

Tilbake
Topp