Hei, jeg har 3 batcher med øl som skal være ferdig på onsdag, men jeg er nødt å reise på søndag, kan jeg fate det på søndag,
å la det stå i romtemperatur, med litt trykk på til jeg kommer tilbake? (3 uker)
Dette er 2 lucky jack og 1 American blonde.
Begge deler fungerer.
Dersom du fater dem, må du sette tilstrekkelig trykk (over tid) slik at ikke trykket blir for lavt til å holde lokket tilstrekkelig på plass.
Dersom du trykksetter til 3 bar og kobler fra, vil trykke gå mot 0 bar etter at ølet har tatt opp co2'n inn i ølet.
Sett derfor 3 bar trykk i to / tre døgn. Da kan du koble fra co2 og dra på tur med god samvittighet.
Hjelper å sette på trykk og "jokke" litt med håndtaket på lokket. Da blir det som regel tett.
Jeg tester fat slik før jeg kobler de på gjæringskaret for å flushe de med CO2 fra gjæringen.
Slipper av trykket først ja
Det hender jeg gjør det, ja. Gidder oftest ikke, men setter på høyt trykk straks fatet er tenkt tett for å sikre at det er det. Det er ikke sjelden jeg hører lokket smette på plass da.
Samme her @Terjedd, menn jeg har lokket og koblingene mine i ei butte med starsan, før jeg setter det sammen igjen. Jeg setter fatet på trykk (+/- 3 bar some Morten skrev) når den er vasket, spylt of igjen fult opp med starsan-vann blanding (du fyller først og så setter du lokket på . Og så tømmer jeg med CO2 og pumper starsan blandingen over til neste fat, etter at jeg er sikker at lokket har satt seg og fatet er tett. Snu fatet opp-ned og la det stå noe timer før du trekker i PSV'n (mens du har fatet fortsatt opp-ned) - da får du ut det siste svettet med starsan gjennom PSV'n. Sett fattet på 10 psi og skriv på en lapp (eller duct-tape): "ren og trykk testet - beholder 10 psi med CO2". Tar 2, 3 eller 4 fatt med en gang og du er klar til neste utfordringen (beklager barnehage norsken min). Nici
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.