Kan jeg kjøle ned vørter før pils gjæring på denne måten?

Hola,

tenker å lage en tsjekkisk pilsner, og jeg må jo da kjøle ned vørter til ett nivå jeg tidligere aldri har vært innom, og som jeg blir en utfordring når jeg ikke har vørterkjøler.

Men;

Kan jeg kjøle ned som vanlig til 25 C og deretter plassere gryta i frysen min, som jeg bruker til å gjære alt i? så kan jeg stille inn til Pitch temperatur og pitche når den er klar ?

Ja, kvifor ikkje, men det vil ta tid.

Vil det?

Jeg mener, den proben vil jo sitte på utsiden av gryta og vil ikke skru seg av før temperaturen der er rundt 8 grader. Så jeg antar frysen vil gå på full gass og da kan det jo ikke ta så lang tid fra 25 grader?

Er det så mye annerledes kontra å fryse ned vann med romptemperatur? Massen er større, så kanskje det går 2 timer?

Har gjort det mange ganger, med kjøleskap. Pleier å vannkjøle til ca 25 grader og putte den i skapet. Det tar noen timer, men er uansett verdt å vente for å pitche på rett temperatur, spesielt hva lager angår.

du kan lage is-balje og :) frys is i tupperware bokser og kar, + isbiter kanskje, hiv kjel og innhold i balje, tilsett all is det er plass til, rør i vørteren mens den kjøler seg videre ned, er vel greit å unngå frysetemp dersom uhellet skulle være ute :) går fort unna om du sper på nok is ;)

Jeg gjorde det samme på mine undergjærede batcher. Kjølte ned til ca 20 grader, satte kjelen i gjæringsskapet på 0 grader. Dagen etter tappet jeg over til gjæringskar (du får i tillegg bunnfelt meget bra på denne måten) og pitchet gjær. Da var temperaturen i vørter ca 5 grader, så lot jeg den stige naturlig til 8 som jeg gjæret på. Ble veldig bra.

Jeg gjorde det samme på mine undergjærede batcher. Kjølte ned til ca 20 grader, satte kjelen i gjæringsskapet på 0 grader. Dagen etter tappet jeg over til gjæringskar (du får i tillegg bunnfelt meget bra på denne måten) og pitchet gjær. Da var temperaturen i vørter ca 5 grader, så lot jeg den stige naturlig til 8 som jeg gjæret på. Ble veldig bra.

Dette høres ut som en spennende metode. Tror jeg kommer til å tilsette kokt vann for å justere temp opp til Pitch, gidder ikke vente/følge med det til de intreffer. Bør vel funke det au?:)

Tenker du å bruke kjøleskap nå?
Har du mulighet så gjør en test med vann. Sett det inn med din temperatur om kvelden så ser du neste morgen hvor langt det er kommet ned. Kanskje har det da ok temperatur. Uansett så vet du litt mer hva du kan forvente deg.
Er mer skjeptisk til fryser da evt is kan sprenge bøtta. Bruker du en slik er det sikkert lurt å kunne følge med.
Litt forskjell blir det på vann kontra vørter. Hvor mye vet jeg ikke.

Tenkte vanlig fryser med standard termostat.
Da kan du jo stille den inn på f eks 4C og se hva det gir neste morgen.

Alt etter hvor lang tappeslange du har, hvis du har, så kunne du lagt denne i isvann med tuppen i gjæringskaret og tappet sakte kanskje?

Dette høres ut som en spennende metode. Tror jeg kommer til å tilsette kokt vann for å justere temp opp til Pitch, gidder ikke vente/følge med det til de intreffer. Bør vel funke det au?:)
Jeg pitcha på 5 grader, så lot stige til 8. Ser ikke noe problem med å pitche kaldere enn gjæringstemp, mulig jeg tar feil..

Tilbake
Topp