Kan jeg lagre ferdig brygg i romtemperatur?

Jeg har brygget en del, og har nå stående ca 10-12 kasser med ferdig øl. Til nå har jeg lagret det ute i boden, der temperaturen har vært rundt kjøleskaptemperatur. Men nå som det begynner å bli varmere i været, vil nok temperaturen stige ute i boden. Bør jeg finne meg et annet sted å lagre, eller tåler ferdig øl å stå i litt høyere temperatur?

Ingen "absolutter" her kanskje, men øl er som fersk mat ellers. Lagres kjølig og mørkt. Høyere temp påvirker selvsagt ølet, og for lengre tids lagring ville jeg klart sett etter alternativer. Skal du drikke det opp innen rimelig tid, så ville jeg ikke tatt meg bryet. Så var det hva som var rimelig tid da. Mørkt og sterkt øl tåler mer enn lyst alkoholsvakt øl. Selv fyller jeg opp det jeg har av kjøleskap og lar resten stå fremme i kjelleren. Blir fort 13-14 grader der på sommeren men ølet er borte i løpet av noen måneder eller et halvår uansett.

Hvis uteboden din blir romtemp eller høyere ville jeg definitivt sett etter andre muligheter.

Takker for svar og link. Ser det er litt forskjellige meninger her, men virker som det i alle fall ikke blir ødelagt med en gang. Jeg har et lite (kj)øleskap, men det rommer kun en kasse, så alternativet er å helle det ut. Får bare prøve hvordan det går. Regner med det ikke blir så veldig gammelt uansett ;)

Takker for svar og link. Ser det er litt forskjellige meninger her, men virker som det i alle fall ikke blir ødelagt med en gang. Jeg har et lite (kj)øleskap, men det rommer kun en kasse, så alternativet er å helle det ut. Får bare prøve hvordan det går. Regner med det ikke blir så veldig gammelt uansett ;)
Ville du tømt vekk øl fra butikken om du ikke hadde plass i kjøleskapet? Er det for mye nerding på dette forumet?? :))

Øl i butikken er stort sett pasteurisert og filtrert og er stort sett tappet på boks... Disse holder seg UFATTELIG mye bedre i romtemperatur enn øl som er flaskekarbonert og dermed ikke filtrert og heller ikke pasteurisert. Dette er noe de fleste vet. Jeg kjøper stort sett aldri flaskekarbonert øl i butikken/på polet da det er 50-80% sjanse for at ølen er udrikkelig og absolutt ikke som den var da den forlot bryggeriet..

Her i fra en bok skrevet i 1872 om håndtering av øl og andre alkoholholdige drikker:

dnGpeSP.jpg

jPCk6Fs.jpg

I en tid uten kjøleskap prioriterte man å holde disse produktene kaldt koste hva det koste ville... I dag kaster folk penger etter butikker og pol som selger "skunked", flaskekarbonert øl som potensielt har stått varmt og i flomlys i uker, kanskje måneder i troen om at ølet holder den samme kvaliteten som om den var lagret kaldt og mørkt...

Gjør et forsøk. Sett en flaske med nykarbonert øl i vinduskarmen et par måneders tid og sett en i kjøleskapet like lenge. Kjøl så ned den som har stått i vindueskarmen og smak begge ølene sammen. Fortell meg så hvor god den som har stått i vindueskarmen er...

(For ordens skyld... Selvfølgelig holder ølen seg greit om man setter den mørkt, i rom temperatur en stund. Og jeg ville definitivt ikke helt ut ølen om jeg ikke hadde hatt plass i kjøleskapet til all ølen jeg hadde. Men det er ikke akkurat optimalt å lagre øl ute på sommeren og det er nok kanskje det valget som står nest nederst på min liste etter det å oppbevare det f.eks i solsteika på verandaen.)

Sist redigert:
Jeg kjøper stort sett aldri flaskekarbonert øl i butikken/på polet da det er 50-80% sjanse for at ølen er udrikkelig
I dag kaster folk penger etter butikker og pol som selger "skunked", flaskekarbonert øl som potensielt har stått varmt og i flomlys i uker, kanskje måneder

50-80%? Hvor har du disse tallene fra?
Og, når i prosessen blir ølet på pol og butikk utsatt for flomlys?

50-80% tallene er selvfølgelig bare basert c.a. hvor mange av de flaskekarbonerte/upasteuriserte ølene jeg har kjøpt på polet/i butikk som jeg har måtte helle ut fordi de er udrikkbare.

De siste årene, før jeg sluttet mer eller mindre fullstendig å kjøpe disse ølene på pol/i butikk, så er det det omtrentlige prosentantallet jeg har helt ut fordi de har enten stått i 40+ varmegrader i en kontainer på vei over fra f.eks England/USA eller fordi de er fraktet og oppbevart i romtemperatur under "spotlights" i butikk/på polet. Norsken min er ikke perfekt så flomlys/spotlights er kanskje ikke riktig ord, men jeg tror de fleste forstår hva jeg mener.

Poenget var at det er bingo å kjøpe varmlagret flaskekarbonert øl på polet/i butikk.

Jeg kan jo sitere Gahr om det hjelper :

Gahr skrev:
Hvor lenge et øl holder seg er først og fremst avhengig av lagringsforhold. Vil du at ølet skal holde seg friskt lengst mullig, bør det stå i kjøleskap. Alle oksidasjonsreaksjoner i ølet går saktere jo lavere temperatur man har.

Som det blir sagt, spiller øltypen også inn. Humlerike IPA-er og pale ales er definitivt for ferskvare å regne, det samme gjelder typisk for wit og Weissbier også. Mørkt øl tåler generelt lagring bedre enn sterkt øl, pga. melanoidiner som beskytter mot oksidering, og en del sterke ølbør lagres en stund for å runde av smak og for å utvikle noe oksidasjonspreg...

....Jeg ville unngått å lagre IPA i romtemperatur, ja. Du kan jo gjøre en test. Ta to flasker med fersk IPA og sett den ene i kjøleskap mens den andre får stå i romtemp. La de stå i et par uker. Kjøl så ned flasken som har stått i romtemp til samme temperatur som den kaldlagrede. Jeg tror du ganske lett vil kjenne forskjell.

Hans navn står ganske høyt i kurs her på forumet (med god grunn) og han er ganske tydelig selv på dette. (Selv om butikker/polet dessverre ikke lagrer 7 Fjell's øl etter hans anbefalinger.)

Trist om du har opplevd å måtte kaste så stor andel av det du har kjøpt at flaskekarbonert. Selv har jeg ikke opplevd å måtte kaste noe. Har muligens vært heldig eller kjøpt av det som har høyest omsetning. Lykke til om du forsøker igjen.

Tror alle er enige om at det er best å lagre ølet kjølig. Det er ikke nødvendig å være spesialist for å ha fått med seg dette. Og, alternativet er vanligvis ikke 40 grader om en ikke har plass i kjøleskapet. Ølet blir heller ikke momentant ødelagt om det blir lagra litt varmere. Det bare taper seg litt fortere.

Jepp. C.a. 8-10 ganger fortere enn øl som er lagret kaldt i følge tester et sensorisk panel har foretatt for Rhinegeist Brewery i USA.

Og som jeg sa tidligere, ølet blir selvfølgelig ikke momentant ødelagt. Det skjer over tid. Om du lagrer din egen øl i romtemperatur har du i allefall full kontroll over hvordan ølen har vært lagret hele tiden, og kan følge med på hvordan den utvikler seg i smak over tid. På polet/i butikk er det bingo.

Det har vært mye forskning på temperatur i kontainer ved frakt fra USA til resten av verden og der viser det seg at temperaturen svinger enormt i løpet av en typisk langtur og i de værste tilfellene har temperaturen kommet opp i 70 C på utsiden av kontaineren. Litt lavere på innsiden... men det er mer vanlig at den på det høyeste ligger mellom 35 og 50 C.

Her er et eksempel på temperatursvingninger i en type kontainere :
NNMtOlW.jpg

Sist redigert:
hva med mørkt rom som ikke overstiger 20 grader
vil ihvertfall tro at det er langt bedre enn mange av de scenario illustrert over

Ja... det vil jeg også tro. Om jeg fremdeles flasket ville nok jeg heller satt alle IPA'ene mine (og annen øl brygget med Amerikansk/New Zealand/Citrus type humle) i kylen og satt all mørk og alkoholsterk øl i skapet i gangen om det var plassmangel i kjøleskapet :D

Det første som forsvinner er vel aromaen...

Tilbake
Topp