Kan jeg ta gjærkake i bunn av gjæringskar og bruke dette i nytt brygg?

her er bildet fra min gjærhøsting. det over tappes selfølgelig av, da det ike er gjær
 

Vedlegg

  • IMG_0764.JPG
    IMG_0764.JPG
    1,4 MB · Sett: 635
Vesentig fyldigere enn min samling ja. Der ver jo heller ikke noe liv i dunken i dag,  så jeg måtte få tak i gjær og lafe ny starter. Skjøner ikke helt hva jeg har gjort feil, men vet vel strengt tatt ikke hva jeg har gjort rett heller. Jeg mener å ha fulgt meroden som ble anvist i videoen tidligere i tråden her, men det funket tydligvis ikke. Fint illustrert i gjærfangsten din.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Her er min siste fangst ferdig vasket, tapper ett par tre liter vann på gjærkaka i gjærdunken,rister godt og venter noen minutter og tømmer det som er på toppen i en 5l e-kolbe, du ser godt når trub og anna drit kommer sigende etter, så venter jeg med 5l kolben til jeg ser det blir klart skille på gjæra og truben, så tømmer jeg gjæra over på en 2l e-kolbe, du ser godt når trub og drit kommer sigende etter her å, så setter jeg kolba i kjøleskapet til gjæra har bunnfelt skikkelig og tømmer av "ølet" det som du har i glasset ditt, dette går i vasken, tilsetter litt vann og rister lit i 2 l kolben og den siste truben som er igjen faller fort til bunns, så tømmer jeg gjæra over i ett glass og voila. Fin gjær :ilike:
38efb254185f6aeb40eeb47e343358de.jpg
 
Gjorde min første gjærvask i går.
Brygget var et ekstraktbrygg, Craft series IPA.
Gjærkaka var tynn, ca. en cm, med lys farge og uten noe synlig mørkere lag nederst. Se bilde 2.
Jeg helte i kjele og lot stå ca 10 min. Da fikk jeg ikke noe bunnfall. Tømte på karaffel og ventet ca. 25 min. Fortsatt inget skille. Se bilde 1. Litt begynnende skille i topp. En stund etter ble det begynnende bunnfall.

Bilde 3 viser karaffel etter 2,5 time.
Her er det begynnt å danne seg et lysere lag på toppen. 10 timer etter det igjen var det lyse laget like tykt som det mørkere.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal fjærne det mørkere laget. Det tok lang tid før dette laget la seg, er det gjær eller uønsket bunnfall.
Er bunnfall som legger seg fort kun normalt for brygging med korn og/eller ved tørrhumling? 20160114_223520.jpg 20160114_211724.jpg20160115_003746.jpg
 
Ser ut som du har glemt å bruke vann. Se videoen til @gustavf.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg så på den videoen, samt en med engelsk tale. Brukte en del vann. Etter 12 timer tømte jeg av fra 2 beholdere og samlet i ett glass. Etter ett døgn fylte jeg på litt mer vann og vasket/ristet igjen. Nå, etter 2. døgn, ser jeg ikke lengre noe klart lagskille, noe lysere partier enkelte steder/ toppen. :(
Har på følelsen at det er noe slam der som har ca samme tyngde som gjæren som har blandet seg inn.
Ev. så har jeg ekstremt lite gjær.20160116_143743.jpg 20160116_143457.jpg
 
Hvis jeg hadde brygget med ekstrakt og skulle gjenbruke gjæren raskt, er jeg ikke sikker på om jeg ville tatt meg bryet med en renselses prosess av gjæren. Hva er det du prøver å rense ut?

Min erfaring er at du mister en del gjær på den måten, samt at du stresser de som er igjen.
 
Var det ikke @gustavf som skrev noe slik i en tråd (om kølsch?)
-Får variabelt resultat med slik vasking så ofte tømmes bare gjæren ut.
Om det er gjærtypen, vaskemetode eller vaskeren det er noe galt med, skal jeg ikke si.
Men,
hva med å stikke om rett etter stormgjæring og så bruke gjæren som bunnfaller i omstikkingskaret?
Omstikking blir vel gjort før tørrhumling av noen når de vil bruke gjæren videre så da bør det vel gå selv om man ikke skal tørrhumle?
Noen som har tanker rundt dette?
 
Hvis jeg hadde brygget med ekstrakt og skulle gjenbruke gjæren raskt, er jeg ikke sikker på om jeg ville tatt meg bryet med en renselses prosess av gjæren. Hva er det du prøver å rense ut?

Min erfaring er at du mister en del gjær på den måten, samt at du stresser de som er igjen.

Ja. Si det.
Det var egentlig en del av mitt innledende spørsmål.
Kanskje det ikke er noe stort poeng å vaske ekstrakt-kake.
Men, det er vel også for ekstraktbrygg en del døde gjærceller i kaken som er uønsket å ha med videre. (Kan gi usmaker) ?
Jeg synes derimot ikke at jeg har fått skilt ut noe bunnfall i min vaskeprosess.

Dersom jeg skal bruke dette til å lage starter. Er det mulig å rense ut bunnfall/ døde celler fra en starter, og sitte igjen med kun friske celler. For så ev. å lage en dobbeltstarter.
 
Tror den eneste gode muligheten hvis du ønsker maksimalt frisk gjær er å gjenbruke akkurat så lite du trenger til en ny starter. Da drar du ikke med deg så mange gamle,slitne og døde gjærceller.
Dette fordi det dannes nye friske gjærceller i starteren og du startet med kun noen få mindre friske.

Vanligvis burde ikke dette være nødvendig, dersom du har hatt godt resultat på ølet du høster fra og OG ikke var høy.

Første gang jeg trengte å gjøre dette var på en slurry som var to og en halv måned gammel, og hadde sterkt preg av autolyse. Steppet starteren i to step, første startervørter lot jeg være på 1.020 og 0.4 liter for å stresse gjæren minst mulig. Neste starter på 1.040 og 1.5L
Startet med to spiseskjeer slurry, kanskje i meste laget.

På tross av dette ble det ikke noe godt resultat, jeg måtte dumpe starteren da gjæringsforløpet ikke var normalt i det hele tatt.
 
Sist redigert:
Tror det er vanskelig å skille de levende fra de døde.
For å ikke få så mye av de døde med så bør kanskje mengde slurry ikke være så stor.
Men det dør vel noe i starteren også. Så samme hva man gjør så blir det noe dødt med.
TRUR eg. De som vet får svare.
 
Var det ikke @gustavf som skrev noe slik i en tråd (om kølsch?)
-Får variabelt resultat med slik vasking så ofte tømmes bare gjæren ut.
Om det er gjærtypen, vaskemetode eller vaskeren det er noe galt med, skal jeg ikke si.
Men,
hva med å stikke om rett etter stormgjæring og så bruke gjæren som bunnfaller i omstikkingskaret?
Omstikking blir vel gjort før tørrhumling av noen når de vil bruke gjæren videre så da bør det vel gå selv om man ikke skal tørrhumle?
Noen som har tanker rundt dette?

Nå er jeg ganske færsk, men skulle tro man får mye friskere gjær fra et omstikkingskar enn fra main. Blir sikkert lite slam/uønsket materiale i gjærkaken fra omstikkingskaret også. Derimot kan det nok bli liten mengde, avhengig av når man gjør omstikking.
Jeg bruker ikke omstikkingskar/sekundærkar da det er mange grunner til ikke å gjøre dette (kun til iblanding av sukkerlake før flasking).

Ellers; er det ingen med kommentarer til fargeforskjellen i gjærfangsten min?
 
-Bruker heller ikke sekundærkar. Men kanskje det er en metode ved gjærvasking? Leser litt forskjellig om dette med mengder. Tre til fem ganger mer i karet enn du har i en ny batch av samme størrelse og OG har jeg vel sett. Så er det kanskje nok gjær fra omstikkingskaret på sorter som ikke bunnfeller så raskt.
Fargeforskjellene,
bilde nr tre i #24 er tilynelatende normalt. Grums nederst, tynnt lag med gjær, vann/gjærmiks og vann/ølmiks øverst.
Bildene i #26, tror det samme som deg. Miks av levende gjær og annet nederst. Må sikkert stå noen dager skal dette skille seg. Tror egentlig ikke det er like grei å få til denne vaskinga hvær gang. Neste gang kan det likevel gå som vist i videoen til gustavf.
 
Jo topphøsting kan være noe. Me jeg synest alltid det er så lite å høste av og så vil jeg helst ta av lokket så få ganger som mulig. For egen del så et topphøsting av w-34/70, wlp833 og andre undergjærer mest aktuellt.
Noen som har erfaring med topphøsting av slike?
 
Kanskje topphøsting av gjær hadde vært noe?

Dette burde kanskje fungere på en starter også? I så fall har man delvis en metode for å rense gjær i en starter. Vil det bli nok mengde?
Ville normalt ikke høstet fra en øl som skal stå i fred å bli ferdig.
 
Ja det er lokk på europrisbøttene mine NU.
Og siden de ikke har kran så er det eneste vei jeg kommer til innholdet.

Topphøste av starter har jeg aldri hørt noen har gjort.
 
Ja det er lokk på europrisbøttene mine NU.
Og siden de ikke har kran så er det eneste vei jeg kommer til innholdet.
Det var leit å høre.
Men hvis du fjerner hele lokket for å tørrhumle, blir det ikke fare for at det slipper bitte litt oksygen inn?

Har lest at de store gutta fjerner oksygenet fra tørrhumlen før den går i karet.
 
Tilbake
Topp