Men, det er vel også for ekstraktbrygg en del døde gjærceller i kaken som er uønsket å ha med videre. (Kan gi usmaker) ?
Jeg synes derimot ikke at jeg har fått skilt ut noe bunnfall i min vaskeprosess.
Her er en metode jeg har tenkt å prøve
http://brulosophy.com/methods/yeast-harvesting/
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Synes artikkelen var vanskelig skrevet og å få grep om. Hva var egentlig poenget hans?
"What makes this method any better than rinsing (“washing”) yeast?"
Noen som forstår dette?
Er det en type vask som ligner på å lage starter, uten å tilsette gjærnæring og DME?
Det han snakker om å gjøre er å ta vare på litt av starteren hver gang, og lage nye startere fra den (litt sånn som jeg bruker surdeigen min).
Motsetningen til dette er å bruke hele starteren i en batch øl, og så deretter høste gjær fra gjærkaka. Når man gjør det er det vanlig å "vaske" gjæra, for å prøve å skille bort trub og grums. Poenget hans er at det isåfall ikke er lett å få like ren gjær, og at det er mer arbeid.
Han høster aldri fra gjæringskar. Hvis du skal følge hans metode, så kjøper du en pakke fersk gjær i butikken og setter en starter som vil gi deg ca 100 billioner gjærceller mer enn du trenger. Når starteren er ferdig, heller du av en mengde som tilsvarer overskuddet og legger det til lagring. Resten bruker du til å brygge. Når du skal brygge på nytt, finner du fram overskuddet som du lagret, setter en ny starter på den og beregner ca 100 billioner i overskudd igjen. Og så videre.Ok. Så poenget er at etter første høsting fra gjæringskar med ev vasking så lager han en stor starter som han høster litt fra til hvert brygg, og som har "re-starter" for ikke å gå tom (?).
Noen som vet hvordan gjærprodusentene lager gjær? (Er det på samme måte)
Huh?Snedig, det der. Tilsvarer det kvalitetsmessig å topphøste, tro?
Hvis man dessuten hver gang man brygger, anvender det samme prinsippet, og mesker tre liter ekstra til neste starter, blir det ganske billig gjær.
Kan du forklare om burton union? google er ikke min venn idag...for ales. burton union ftw