Kan maltekstrakt fryses?

Hei,

Om noen dager planlegger jeg å lage et nytt øl. Men ser at jeg får endel mørk maltekstrakt til overs. Er det mulig å putte det i fryseren uten tap av alt for mye smak etc? Noen som har forsøkt?

HIlsen, Tommy
 
Har ikkje forsøkt, men trur eg heller ville satt det i kjøleskapet. Og der trur eg det kan stå ei stund utan å verte dårleg. Kanskje ikkje i fleire månader, men eit par veker burde gå greit. Rett på meg om eg tek heilt feil. Sikkert nokon her inne som har erfaring med oppbevaring av større dunkar med LME.
 
Jeg oppbevarer alltid åpnede poser spraymalit i frysen, mn om det er flytende ekstrakt, vet jeg ikke helt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg har laget starter av fryst maltekstrakt ved noen anledninger. Problemfritt det i allefall. Det er jo bare å prøve egetlig men jeg tror det skulle gå fint.
 
Problemet kommer vel med lufttilgang, oksydering. Så noen US leverandører reklamerte med at de ikke solgte annet enn uåpnede beholdere fordi de ble plaget med oksydasjon, den er vel ikke så voldsom i fryseren.
 
Jeg har brukt fryst maltekstrakt (en kjenning som kun brukte en halv boks med mørk lme i sin stout), og kan ikke si at jeg merket noen usmak av den grunn... Ingen garantier for at det går bra, men jeg ville nok ha tatt sjansen.
 
Tilbake
Topp