Kan man bruke for mye gjær?

Skal sette ett av mine første brygg av maltekstrakt. (2 bokser maltekstrakt til ca 25 ltr. vann)

Har blitt anbefalt å bytte ut gjæren som følger med i kit. Kjøpte ny tørrgjær (Coopers). Spørsmålet er; Kan man ta i alle 3 posene med gjær for å være på den sikre siden eller er det ren dumskap? :eek:
 
steinhu skrev:
Har blitt anbefalt å bytte ut gjæren som følger med i kit. Kjøpte ny tørrgjær (Coopers). Spørsmålet er; Kan man ta i alle 3 posene med gjær for å være på den sikre siden eller er det ren dumskap? :eek:

Ja, man kan ha i for mye gjær, men det er et forholdvis lite problem. I et brygg på 20 liter av "normal" styrke, skal ca 10-12 gram rehydrert tørrgjær (blandet ut i rent, kaldt vann i en desinfisert beholder) være nok, men bruker du 20 gram er det ikke noe problem.
 
Svaret er nok ja, men hva er FOR mye gjær? Basic Brewing gjorde et eksperiment om mengde gjær. (Jeg er på ferie i England så ta forbehold om dårlig hukommelse). Jeg tror folk brygget en batch og splittet i 3. En del med normal/anbefalt mengde, en del med 1/4? av anbefalt og en med 4x? anbefalt mengde. Hvis jeg husker riktig var det mest problem med for lite, men da mest pga gjæren vår kunne bli utkonkurert av andre uønskede gjærsorter. Så du har ganske store slingringsmonn når det gjelder mengde gjær for å få et brukbart resultat. Men for å få et BEST mulig resultat er nok anbefalt mengde å anbefale.

janh
 
Tilbake
Topp