Kan noen anbefale et godt mørkt øl?

Hei.

Jeg og en kamerat har satt vårt første ekstraktbrygg fra Per Inge, type lager. Ølet ble nettopp flasket, det var ganske klart etter 2,5 uker på dunk.

Nå vil vi gjerne sette en ny dunk med en gang og kunne tenke oss et litt mørkt øl, er det noen som kan anbefale et godt mørkt øl? Kanskje bitter, porter eller stout? Noe å anbefale som to nybegynnere kan klare?

Hva er den beste gjæren, og hvor får vi tak i den? Hvilken malt skal vi bruke? Hva slags humle skal vi bruke? Er det best å kjøpe alt samme sted og følge en bruksanvisning, eller kan man kjøpe forskjellige steder og finne bruksanvisning her i forumet/på nettet?

Hilsen Knut B og ErikE

Hei Knut og Erik!

Kanskje kjekt å lese denne linken. Der finner dere en oppskrift som Jalle har brukt (porter), og der står det også hvordan det ble kommet frem til nettopp denne oppskriften. Tråden inneholder også en link til et underforum her på forumet der det står en del premievinnende oppskrifter.

Slike oppskrifter (som for det meste er beregnet for maltbrygging) må først 'regnes om' til en kombinasjon av maltekstrakt og spesialmalt for at det skal bli noenlunde likt.

Ellers så finnes det en del nettsider og bøker (for det meste amerikansk) som inneholder oppskrifter for (del-)ekstraktbrygging. Mange amerikanere benytter seg av denne metoden.

Hei. Takk for svar.

Vet du hvor på nettet man finner disse oppskriftene, gjerne de prisbelønnede? Hva vil du anbefale to nybegynnere å prøve seg på hvis de vil lage et litt smakfullt, kraftig øl, gjerne litt mørkt? Vi har som sagt satt vår første dunk nå (lager, startsett fra Per Inge), men gjæringsprosessen på flaske er ikke over, så vi har ikke smakt noe resultat enda. Ølet ser veldig klart og fint ut.

Knut B (og Erik E)

Jeg vil gjerne anbefale oppskriften som står i linken ovenfor (porteren som er omregnet fra en prisvinnende oppskrift).

Ulempen med de amerikanske sidene er at de som regel bruker ukurante målenheter (ikke-metrisk). Prøv så heller oppskriftene til Brygladen.dk som er tydelige og følger med en god bruksanvisning.

Jeg kan så absolutt anbefale den porteren jeg brygget. Se linken i innlegget til Eduard. Det eneste jeg har å si i negativ retning er at det var kanskje litt mye chokolademalt. Den var litt dominerende. Men det er smak å behag da. :skaal2:

Jeg kan tilføye at jeg har bestilt et påske øl sett av Per Inge.

Her er en link til en mengde utprøvde oppskrifter på (alle) ølltyper. http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipes
Det er en egen omregnings "knapp" hvor du kan velge hvilke enheter du vil. Du kan også legge til dine egne gode oppskrifter.
Og som Jalle sier: Forsiktig med den svidde malten. Man trenger mindre en man tror. 5 % burde være tilstreklig for en porter tror jeg.
Gledlig brygging!  :biersmile:

Ekstraktbrygging:

Muntons Conkerwood Black Ale er absolutt konge (synes nå jeg). Mørk som stout, men friskere og letter - nifst drikkbar (!) :skaal2:

Tilbake
Topp