Kan ølet stå lenge på gjæringskar.

Lurer på hvor lenge ølet kan stå i gjæringskar før det karboneres ? Jeg skal bort på jobb og ølet blir ikke ferdig gjæret før det.

Sist redigert:
Fasitsvar finnes vel ikke for dette heller.
Har hatt øl stående på gjærkaka noen uker lengre enn "normalt". Gikk greit den gang, om det gjør det en annen gang vet jeg ikke.
Hvor lang tid, hvilken temperatur, øltype ++?
Mer info kan gi bedre svar fra folk som har mer peiling enn meg.
(Det er vel øl og ikke vørter som skal stå)

Pilsen vi brygget i februar fikk to måneder på gjæret. Ble knallgod. Men vi var ganske forsiktige når vi tappet over i flaskingsbøtta for å ikke få med så mange døde gjærceller. Har hatt ales som har stått en måned uten problemer.

Fasitsvar finnes vel ikke for dette heller.
Har hatt øl stående på gjærkaka noen uker lengre enn "normalt". Gikk greit den gang, om det gjør det en annen gang vet jeg ikke.
Hvor lang tid, hvilken temperatur, øltype ++?
Mer info kan gi bedre svar fra folk som har mer peiling enn meg.
(Det er vel øl og ikke vørter som skal stå)
Det er Weissbier som skal ha gjæringstemperatur mellom 18-25 grader.

Jeg hadde stukket den over til et rent kar før jeg dro i så fall. Går sikkert bra uansett, men jeg hadde ikke tatt sjansen hvis du har en god magefølelse på ølet etter brygginga.

Hvis det er snakk om opp til en måned ville jeg ikke vært bekymret, det er vel faren for autolyse av gjæren vi snakker om her. Når jeg må velge mellom to onder, omstikk som medfører tilførsel av oksygen og kanskje infeksjonsfare eller faren for autolyse i primærkaret, har jeg alltid valgt å unngå unødvendig oksygen, dvs. omstikk.

De få gangene jeg har stukket om til sekundær har jeg gjort det på slutten av stormgjæringen slik at aktiv gjær hjelper til å minimere det oksygenet som uungåelig blir introdusert i prosessen.
John Palmer anbefaler heller ikke omstikk lenger https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=15108.5;wap2

Takk. Jeg har en APA som skal flaskes om et par dager. Stått to uker. FG ok. Forrige brygg av samme ble sykt tåkete men velsmakende. Tenker å prøve dette for å lære. Vil en eller to dager kaldt ha effekt?

Tilbake
Topp