Kan vørteren stå noen dager før pitching?

Jeg mener bestemt at dette spørsmålet er besvart tidligere, men nå finner jeg ikke tråden.

Uansett: Jeg har planer om å brygge i morgen (søndag), men har ikke gjær som er klar før tirsdag. Er det noe problem å la vørteren stå i gjæringsdunk med lokk på frem til pitching to døgn senere?

Torstein_K skrev:
Jeg mener bestemt at dette spørsmålet er besvart tidligere, men nå finner jeg ikke tråden.

Uansett: Jeg har planer om å brygge i morgen (søndag), men har ikke gjær som er klar før tirsdag. Er det noe problem å la vørteren stå i gjæringsdunk med lokk på frem til pitching to døgn senere?

Av forskjellige årsaker praktiserer jeg dette, og det går fint. Ølet mitt blir 1/2 år gammelt, og er finest på slutten, så det kan ikke ha tatt til seg noe styggedom. Jeg brygger i den svale årstid, vår og høst, så vørteren blir aldrig over 10 gr. i ventetida.

Høres lovende ut  :) Men er temperaturen i ventetiden viktig, eller er det ok om vørtertempen er 20 grader?

Infeksjon utvikler seg vel raskere når temperaturen er høy ? Mener å ha lest at rundt 30 gr. er det skummelt, så jeg antar at det er best å holde seg langt unna det.

Tilbake
Topp