Kanel i øl

Jeg satt 30g kanelstenger, 2 podder med vanilje og sezt fra 4 appelsiner i 2
1dl single malt, og tilsatte en juleølsbatch på ca 20 liter i sekundærgjeringen (7 dager). Blandingen hadde trukket i spriten i 7 dager i sollys i vinduet (gammelt lage-egen-likør tips).

Smaken blir fullstendig overdøvet av literen med espressokaffe som jeg tilsatte etter 4 dager, men når ølet drikkes på høyere temperaturer kommer kanelsmaken frem.

Er personlig veldig glad i kanel, og ville at brygget skulle ha utpreget smak av kanel (siktet på en julegrøt/julefrokost smak).

Vil ikke kalle brygget vellykket på noen måte, men er overbevist om at dt med en del finjusteringer og feiling og prøving til, så kan jeg være inne på noe som skiller seg ut i øluniverset.

Oppfordrer alle om å fortsette med kanel i bryggene, og komme med tilbakemeldinger her når noe funker. La oss ikke stoppe av de som sier det ikke funker.
 
Har laget to brygg med nellik, appelsin og kanel. Første brygg var to kanelstenger som ved en feil ble kokt i 60 minutter. Dette ølet trodde vi var ødelagt. Det luktet og smakte bare kanel.

Det andre brygget fikk en halv stang i 5 minutt. Det ble veldig bra!

Men faktum er at når det første brygget nå har fått stått i et par måneder så er det slett ikke værst det heller :) Regner med at det skyldes at ølet har satt seg litt og litt fordi vi nå er mer kaneltilvent.  :attevar:
 
Dersom jeg mot formodning skulle følge oppskriften, må jeg har kanelstang eller kan jeg dy meg til å bruke en dose malt kanel?

Hadde vært greit å slippe å løpe til butikken, eller er Gahrs 0 gr pr liter å anbefale?
 
Trødne skrev:
Dersom jeg mot formodning skulle følge oppskriften, må jeg har kanelstang eller kan jeg dy meg til å bruke en dose malt kanel?

Hadde vært greit å slippe å løpe til butikken, eller er Gahrs 0 gr pr liter å anbefale?

Haha! ;D
 
hvordan er det jeg har skrevet det jeg prøvde å si...  :noway:


Ser ut som om jeg har vært en tur langt nedi gjæringsdunken...


Malt kanel eller ingen kanel, thats the question..  Svaret er vel ingen kanel ja..
 
Mitt tips er å lage en "te" med krydderblandingen. (bildet er fra dagens brygg) Trekkes en til to timer. Da får du en viss "feeling" med smaken. Jeg tilsetter den avsilte teen i koken, like før kjøling. Blir det for lite av noe kan det tilsettes mer smak under gjæringen.

Malt kanel bruker vi på grøt.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    725,1 KB · Sett: 265
Smakte en knallgod pumpkin ale fra Nøgne Ø i fjor, regner med den var krydret med kanel og andre pumpkinpai-krydder. Jamil anbefaler bl.a. 1/2 teskje kanel til 19 liter i pumpkin ale fra brewing classic styles.

Jeg har 15 liter american brown ale hvor jeg tilsatte krydderne fra pumpkin alen i "brewing classic styles", de ble blandet desinfisert med litt vodka før jeg tilsatte etter at stormgjæringen var over. Får se om det merkes når den blir flasket og drikkeklar :)
 
kan øla sprites opp med litt ekstra krydder-te nå når den har stått en stund til lagring. Synes den hadde mest hint av stjerneanis, kunne tenkt meg mer av de andre krydderne også, eller er det for sent?
 
Brukte to stenger á 5 gram @ 10 min på juleøllet jeg nå nettop flaska
det ble ikke for mye, men deilig duft av jul
men nå var det enda mer ingefær i da
 
Tilbake
Topp