Karbonere etter lagring på flaske?

Terjedd

Norbrygg-medlem
Har en Tomasmesse på 11% tappet på flasker og tilsatt karboneringssukker. Testet etter 3 uker + 1 uke kaldlagret. Det er litt karbonet, men ikke nok synes jeg. Kan jeg la det stå kaldt for modning over vinter og vår for å evt tilsette karboneringsgjær etter modning om jeg da synes det er for svakt karbonet, eller bør jeg gjøre det nå? Er litt redd flaskebomber, og det er mulig det er ok når ølet ellers er drikkanes.
 
Hvis lav karbonering skyldes gjærdød, så får du ikke flaskebomber av å tilsette karboneringsgjær. Men du bør ikke tilsette flere drops.

Siden du har fått litt kullsyre, så kan det tenkes at det fortsatt er litt liv i gjæra så lang modning kan gi bedre kullsyre.

Er ølet søtt? Det kan hende det ligger ukonsumert malt-sukker i ølet dersom gjæren har dødd av det høye alkoholnivået. Da kan en mer alkoholterant gjær som spiser både rettsikkerhet fra malten og karboneringsdropset gi for mye kullsyre.

Men jeg tror jeg ville forsøk å tilsatt litt CBC-1 hvis du synes det er for lite kullsyre. Den skal tåle ABV på 12-14%. Den skal vistnok kun spise det tilsatte karboneringsdropset og drepe eventuelle rester av annen gjær.

Men er du sikker på at du vil ha så mye kullsyre i et øl med så mye alkohol?
 
Har en Tomasmesse på 11% tappet på flasker og tilsatt karboneringssukker. Testet etter 3 uker + 1 uke kaldlagret. Det er litt karbonet, men ikke nok synes jeg. Kan jeg la det stå kaldt for modning over vinter og vår for å evt tilsette karboneringsgjær etter modning om jeg da synes det er for svakt karbonet, eller bør jeg gjøre det nå? Er litt redd flaskebomber, og det er mulig det er ok når ølet ellers er drikkanes.
Jeg ville latt det stå varmt et par uker, og se om det hjelper. Som @Børre Aursnes skriver, kan det være gjærbart sukker igjen, og det blir veldig vrient å beregne effekten av å tilsette ny gjær. Det er heller ikke ideelt å jekke opp flaskene, for da slipper du til oksygen.

CBC 1 + karboneringsdrops er også skummelt, for er det sukker igjen, er det nok en god del av det som CBC1 kan spise (glukose, fruktose og maltose), og den mengden kan du ikke beregne.
 
Jeg ville latt det stå varmt et par uker, og se om det hjelper. Som @Børre Aursnes skriver, kan det være gjærbart sukker igjen, og det blir veldig vrient å beregne effekten av å tilsette ny gjær. Det er heller ikke ideelt å jekke opp flaskene, for da slipper du til oksygen.

CBC 1 + karboneringsdrops er også skummelt, for er det sukker igjen, er det nok en god del av det som CBC1 kan spise (glukose, fruktose og maltose), og den mengden kan du ikke beregne.
CBC-1 spiser ikke Maltose.

Men jeg er helt enig med Finn. La det stå i romtemperatur et par uker og se om du ikke får mer co2. Å åpne flasker er en nødløsning.
 
CBC-1 spiser ikke Maltose.

Men jeg er helt enig med Finn. La det stå i romtemperatur et par uker og se om du ikke får mer co2. Å åpne flasker er en nødløsning.
Joda, det er maltotriose den ikke eter: LalBrew CBC-1™ has a neutral flavor profile and does not metabolize maltotriose, therefore the original character of the beer is preserved after refermentation. (https://www.lallemandbrewing.com/en/canada/product-details/lalbrew-cbc-1/)

Grei figur som viser den prosentvise fordelinga av de ulike sukkerartene i vørteren her: https://www.researchgate.net/figure...e-wort-and-B-percentage-of-the_fig3_327975889

(Det hadde forresten vært interessant å finne en killer-gjær som ikke åt maltose. Da hadde vi hatt et ideelt redskap til å lage søtt øl, siden maltose har en god del sødme, sjøl om det er langt unna sukrose.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp