Karbonere med "vørter-lake" ?

Karbonerer vanligvis enten med sukkerlake eller Cooper drops men nå har jeg en øl på gang som er i grenseland tørr allerede derfor ønsker jeg å karbonere med malt-ekstrakt/vørter for å ikke tørre den ut ytterliggere.

Kan jeg bare koke opp dme+ vann og lage "vørterlake" som jeg tilsetter via sprøyter sånn som jeg pleier å gjøre med sukkerlake?

(omstikking er uaktuelt btw)

Tror dette er litt annerledes enn hva jeg hadde tenkt.

(den tabellen).

Det jeg tenkte var å for eks måle opp 500 ml vann og tilsette det jeg trenger av "priming sugar" som vanlig.

har 10 ml sprøyter så da skal 500 ml holde til 50 flasker a 0,5 l. Da bruker jeg vanligvis 50*3,5 gr sukker som jeg blander i før kok. blander dette sammen og koker ned til jeg har 500 ml i gryta.

Siden malt-ekstrakt er litt mindre gjærbart måtte jeg da ha brukt en større mengde malt ekstrakt enn sukker. Vet at John palmer har en sånn tabell i HTB så jeg sjekker den når jeg kommer heim

Ikke så sikker på at det ikke vil ha noe å si.

Når jeg sjekker denne:

http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Så får jeg at jeg må bruke 164 gram farin på 25 liter kontra 241 DME på samme mengde.

Det blir da "igjen" (241-164) 77 gram DME gjæren ikke spiser opp som er 1,5 gram per flaske. (3 gram pr liter)

Tror faktisk det kan være verdt å gjøre når man er på den tørre siden ;)

Tilbake
Topp