Karbonere på fat og lagre på flasker?

Premiere på Corneliusfat i går - selvom vi antakelig går mer over til dette etterhvert tilsier konsumet at mye fortsatt skal lagres på flasker. Så spørsmålet er; kan vi karbonere på fat og føre det rett over på flasker og korke? Må man evt inn med noe sukker i tillegg?

thomasski skrev:
Premiere på Corneliusfat i går - selvom vi antakelig går mer over til dette etterhvert tilsier konsumet at mye fortsatt skal lagres på flasker. Så spørsmålet er; kan vi karbonere på fat og føre det rett over på flasker og korke? Må man evt inn med noe sukker i tillegg?

Har gjort dette selv mange ganger, da med beergun, men er vel ikke noe i veien for å kunne tappe det direkte på flaske fra slangen, muligens litt større fare for infeksjon

[/quote]

Har gjort dette selv mange ganger, da med beergun, men er vel ikke noe i veien for å kunne tappe det direkte på flaske fra slangen, muligens litt større fare for infeksjon
[/quote]

Større enn ellers mener du?

[/quote]

Større enn ellers mener du?
[/quote]

Med beergun kan du purge co2 ned i flasken før du fyller, og legge et lag med co2 på toppen slik at all oksygen er borte

Infeksjonsfaren er ikke så stor med godt renhold, men uten Beergun eller en mottrykksfyller vil ølet oksidere reltivt raskt.

[/quote]

Med beergun kan du purge CO₂ ned i flasken før du fyller, og legge et lag med CO₂ på toppen slik at all oksygen er borte
[/quote]

Takk for tips. Vil en liten mengde sukker gjøre samme nytten? Høres ut som mye styr med den gunn'ern

Pleier ofte å karbonere fat naturlig når jeg har god tid, og fyller gjerne på flasker hvis jeg trenger kapasitet.

så ølet vil ikke bli oksidert hvis man fyller med beergun/mottrykksfyller for så å lagre ølet på flaskene over lang tid?

Den passer på de vanlige 1/2-liters flaskene som mikrobryggeriene bruker, de 0,33-flaskene som Lervig bruker, Aass sine nye 0,33
og de som trappistbryggeriene bruker.  Altså de vanlige flasketoppene.  Men virker ikke på fliptop-flasker, de med porselenskork og pakning.

På bjørnungene er det litt mer tricky pga den korte toppen, da må man tre på en gummiring som følger med over halsen på flaska.
Litt mer arbeid, men det funker.

Jeg syns det er genialt, men jeg har ingen aksjer i Hobbybryggeren altså  ;D
Jeg har bare 6 Corneliusfat, og bare plass til 3 i kegeratoren, så for meg er det kult å kunne fylle over endel på flasker for å kunne
frigjøre fat til mer produksjon.  

Video som viser hvordan den virker:
https://www.youtube.com/watch?v=gHDBE5OKpsw

Vedlegg

• 20140403_224822.jpg
    20140403_224822.jpg
    898,7 KB · Sett: 534
  • 20140405_163209.jpg
    20140405_163209.jpg
    837,8 KB · Sett: 507
  • 20140505_152928.jpg
    20140505_152928.jpg
    798,9 KB · Sett: 500
TAKK.

Veldig bra.

Kjøler du ned flaskene før fylling?

Og er det pes med rengjøring av denne?
Og hvor mye trykk flasker du med?

Ja veldig viktig at det er kjølt godt ned.  Første gangen jeg testet var det ikke kaldt nok og ble endel skum.
Det er det den ene slangen er for, det som skummer over går ut i den ene slangen og til en brusflaske eller bøtte.
Men er det kaldt, 4 grader eller så, og lavt trykk (0,5 bar) så skummer det ikke over i det hele tatt.

Jeg har ikke prøvd beergun, men kan ikke skjønne annet enn at denne er enklere.
Ikke vanskelig å rense, jeg har en trykksprøyte fra Biltema som jeg har starsan i og spyler oppunder mens jeg har en bøtte under.
Hvis den blir stående en stund ubrukt kjører jeg gjennom vaskemiddel og/eller starsan fra fat som jeg gjør når jeg renser tappekranene.

Noen som vet hva de store bryggeriene gjør? Fylles flaskene der med mottrykk? Hvorfor blir ikke ølet oksydert der?

Tappelinjene har innretninger som både suger luft ut og blåser CO2 inn i flaskene før fylling.

kanskje litt OT her, men hvor fyller man CO2 flaskene?  til hvilken pris?
Etter å ha lagret ølet på fat 5-6 uker(pils) , tapper man da ut bunnfallet først, for så å få rent øl etterpå?

Mike Murphy ble jo intervjuet av ølportalen. Han mente at han hjemmebrygg får en skjemmende smak av å karbonere med sukker. Er det noe i dette eller?

Har selv lurt litt på å starte med å tvangskarbonere øl på fat for deretter å tappe det på flasker med beergun. Da har jeg mulighet til å få helt klart og fint øl med "alltid" perfekt karbonering. Kan jo også holde ølet kaldt helt fra den dagen jeg stikker ølet over på Corneliusfat, for flaskene kan jeg jo sette rett på lager i kjøleskap etterpå. Det vil jo si at ølene bør holde seg bedre, lenger. Spesielt IPA o.l.

ole84 skrev:
kanskje litt OT her, men hvor fyller man CO₂ flaskene?  til hvilken pris?
Etter å ha lagret ølet på fat 5-6 uker(pils) , tapper man da ut bunnfallet først, for så å få rent øl etterpå?

Jeg vet ikke hvor man fyller CO2 elelr til hvilken pris, det kan kanskje andre svare på.

Men du får vel ikke med deg noe bunnfall når du tapper fra corneliusfat?

Tilbake
Topp