Karbonering av cider, gr sukker per liter

Har prøvd å finne noen fornuften svar på hvor mye sukker jeg skal bruke. Noen sier 6 greit per liter andre sier 9 gr per liter.

Er forsåvidt en mangrove jack's eple cider som skal flasker.

Noen som har brygget dette kittet og har noen erfaring?
 
Jeg har laget to batcer med cider, begge gjæret helt ut. Så karbonerte den på små ølflasker med ca 6 gram sukker pr. liter. Dette var tydeligvis for lite, for det er ubetydelig kullsyre i drikken. Det er mer en eplevin. Jeg skal sette vil sannsynligvis tømme flaskene tilbake i flaskebøtten og øke sukkermengden til ny karbonering - lurer på sukkermengden; er 9 gram pr. liter for lite? Noen som har erfaring?
sveinj
 
Tilsette ny gjær, kanskje - som tåler mer alkohol, kanskje?(Hvor lenge sto den før du flasket?)

Skal du ha den helt tørr, eller tilsetter du søtning av noe slag, forresten?
 
Tilsette ny gjær, kanskje - som tåler mer alkohol, kanskje?(Hvor lenge sto den før du flasket?)

Skal du ha den helt tørr, eller tilsetter du søtning av noe slag, forresten?
Den ene er på ca 6,5 % og den andre 7,5% - så gjæren skulle holde. Men det er likevel underlig at 6 gram bare gir ubetydelig kullsyre. Det bør vel være nok gjær igjen?
 
Jeg har en cider - 5.5%, men helt utgjæret - som jeg lot stå lenge før jeg tappet den opp, og den brukte temmelig lang tid på å bygge kullsyre. Det var nok litt lite aktiv gjær igjen. Det kan være en forklaring.
 
Hvor lenge har det stått til karbonering og ved hvilken temperatur?
Har bare laget en slik "billigcider" m Nottingham som gjær og tror jeg brukte ca 7g/l.
Ble nok karbonert men tror det gikk minst tre-fire uker på rundt 20C. Gjæret også over lang tid i karet.
Tror det var lite gjær som ble med over på flaskene. Den var helt klar ved flasking.
Å tømme tilbake i flaskekar ville jeg ikke gjort. Tror det blir mindre oksydert hvis du kjøler ned mot null og tilsetter passe lake i hvær flaske. Men så var det hvor mye da. Kanskje 4-5g/l?
 
Har prøvd å finne noen fornuften svar på hvor mye sukker jeg skal bruke. Noen sier 6 greit per liter andre sier 9 gr per liter.

Er forsåvidt en mangrove jack's eple cider som skal flasker.

Noen som har brygget dette kittet og har noen erfaring?

Hvilken mengde endte du opp med å bruke?
 
Tilbake
Topp