Karbonering av cider

Jeg har en cider som gjæret ned fra 1.045 til 1.000 og som har stått på sekundærfat i kjelleren i snart seks måneder. Brukte eplemost fra Egge gård og WLP002 som gjær. Tenkte jeg skulle flaske den til helgen og jeg lurer på følgende: er det noe levende gjær igjen i cideren etter så lang tid, eller bør jeg tilføre noe mer gjær når jeg tapper?
 
Det er nok helt sikkert noe levende gjær igjen, men ikke mange. Jeg ville brukt en liten dæsj med flaskegjær.
 
Eg har akkurat sett mine ciderflasker til karbonering, og det berre med sukker rett på flaska. Skal verte spanande og sjå om det er fart i flaska etter nokre dagar då...
 
Eg har akkurat sett mine ciderflasker til karbonering, og det berre med sukker rett på flaska. Skal verte spanande og sjå om det er fart i flaska etter nokre dagar då...
Og hvis det ikke er futt da, så er det sikkert mer futt om to uker. Og, er du heldig så når den toppen innen sommerferien begyner. Gjær er det der, og den kommer til å spise sukkeret til slutt.

Med en liten dæsj flaskegjær vet du at den rekker det.
 
Ok, tenker å helle på litt safale05, så får vi se om ikke det hjelper karboneringen litt. Blir spennende å smake resultatet, en kamerat har brukt nedfallsfrukt han presset selv, med Wyeast cidergjær og den ble glitrende.

Takk for svar!
 
Tilbake
Topp