Karbonering av dobbelbokk

Pål

 
Har en dobbelbokk som har stått til lagring i et par måneder nå. Den ble stukket om fra primærgjæringen med en SG på ca. 1030, tviler på at den har kommet særlig lenger ned. OG var 1087, så ca. 65 % utgjæring. Gjæren er Wyeast 2206 bavarian lager.

Når denne så skal tappes på flasker, vil det lønne seg å tilsette ny gjær for å sikre god karbonering, eller vil dette være småskummelt med såpass høy FG?
Eller går det fortsatt an å stole på gjæren som er igjen i ølet etter såpass lang tid til å karbonere?
 
Jeg tror jeg ville hatt i en sukkerbit pr flaske bare, om det var meg. og latt den stå i et temperert rom i noen uker.
Men har ikke omfattende erfaring med problemstillingen din.
Har hatt en batch hvor jeg ikke greide å oppnå karbonering, fant aldri ut hvorfor...
 
Torgny Olai Carlsen skrev:
Har hatt en batch hvor jeg ikke greide å oppnå karbonering, fant aldri ut hvorfor...

Det er nettopp dette jeg frykter, når ølet har stått såpass lenge. Tror vi satser på å rehydrere noen gram med tørrgjær og blander det i før flasking!
 
du får si ifra hvordan det går, hvor mye gjær du bruker osv da... Jeg kjenner jeg får litt vondt i magen av ideèn med å gjære på flasker... vær nøye med mengdeberegningene dine så de ikke eksploderer... blir så grisete i kjelleren av sånt...
lykke til iallefall
 
Tilbake
Topp