Karbonering av øl med abv 20%

Mortenpip

Norbrygg-medlem
er det noe gjær som kan klare dette??
Mulig å sette til wlp099 som er litt i farta sammen med karboneringssukkeret?

Jeg slet med å få karbonert en øl på 20+. Prøvde med både WLP001, WLP099 og rehydrert Nottingham.

Måtte gi opp. Kunstig karbonering er nok lurt

hvordan har du fått et øl opp i 20% ? hvis i fall så har det vel stoppet der og da kan du ikke gjære videre for kullsyre.

Jeg smakte en øl på rundt 25% her om dagen. Det var gjort med enorme mengder WLP099 og massive mengder oksygen. Så det er mulig å få det til. Men hvor lett det er å få igang gjæringen etter at den har stoppet vet jeg ikke.

ja men dere er i maksområdet for gjæring så jeg vil ikke kalle det for og "gå bare godt"
Dere vil få mye motstand hvis dere påstår dere gjærer lett over 20%, vin og øl over der er oppspritet eller frysedestilert.

Og det er heller ikke slik at ølet er 20% forde programmer og beregninger sier det, det fikk vi se når det ble analysert :)

Imp barley wine med OG 1185 og FG 1030. Mye av alt!!

som blir 21,25 % etter beertools, hvilken gjær ?
Er dette da etter en analyse med facit eller en app ?
Tåler gjæren virkelig mere alcohol når det brukes oksygen.

Med all respekt kjære bryggere, men dette minner meg om hvor mye sprit folk fikk etter et kok der maks er 1 kg. av 2 kg. sukker = ca 0.65 liter. mange greide mye mer enn det.

Wlp 007 som tar stormen og flere massive Pitch med wlp 099.
Masse O2.

Utrolig godt å sette seg foran peisen midtvinters etter en lang dag ute med en sånn øl.

Tilbake
Topp