Karbonering av øl med høy abv.

Swashbuckler

Norbrygg-medlem
Hei!

Har en DH7 som jeg brygget for lenge siden som jeg har problemer med å få karbonert. Etter gjæring tappet jeg over på fat og satte på 2 bar i keezeren ved ca 4-5 grader. Lot dette stå noen få dager før jeg testet. Bortimot null CO2... Lot dette da stå mye lenger, med samme resultat. Nå har jeg cranket opp til 3,5 bar og etter ett døgn kan jeg så vidt kjenne og se hint av karbonering (minimalt). Lar den stå slik et par dager til for å se om det kommer seg. Trykket er reelt. Har sjekket med den andre utgangen på regulatoren, og den viser det samme. Alle andre øl karbonerer helt normalt hos meg, også dette samme fatet som inneholdt den fizzyeste berliner weisse sist.

Så... Hva er det som skjer her? Er det en form for fysikk som gjør at øl med høy abv er vanskelig å karbonere kun med trykk på headspace? Er det fordi det er søtt med FG på ca 1.024? Voodoo? Vil en karboneringssten kunne gjøre en forskjell på et slikt øl?

Veldig interessert i alle synspunkter på dette.
 
Eneste grunn jeg kan tenke meg er at du ikke har purget ut luften i fatet med co2 etter fylling. Har nemlig gjort den tabben selv.....
 
Tilbake
Topp