Karbonering - For sent?

Zingo

Hei, jeg kjøpte noen forskjellige gjør-det-selv sett på Europris for litt siden som har stått å gjæra en stund nå.

På pakka så står det at jeg skal tappe over på flaske og ha oppi en halv teskje med sukker for karbonering. På pakka sto det også at jeg skulle tappe over på flaske 4 dager inn i gjæringa, men det har stått på bryggekar i snart to uker, og gjæringa er for lengst ferdig.

Må jeg da tilsette mer gjær (i flaska?) for at det skal bli kullsyre når jeg tapper det på flaske? eller trenger jeg kun litt sukker som anvist for at det skal funke?

Når du tilsetter mer sukker vil gjæren våkne til live igjen, så du trenger ikke tilsette mer gjær enn det som er i ølet allerede :)

Så det er bare å tappe over, tilsette sukker og klemme korka på? Dumt spørsmål, men jeg trenger vel ikke noe av bunnfallet i gjæringskaret? Og ca hvor mye, hvis noe, bunnfall blir det i flaskene på grunn av karboneringen?

Tapp så mye 'rent' øl du kan, og kast resten.
Det blir like mye bunnfall som på butikkflasker som karboneres på flaske

Vil forøvrig anbefale at du lager en sukkerlake med ca 6 gram per liter. Hvis du tapper 20 liter, så tar du 120 gram sukker og blander med ~2 dl vann og koker opp så det blir desinfisert. Deretter når du tapper fra gjæringskar til et tappekar så kan du blande denne sukkerlaken forsiktig inn i ølet. På denne måten unngår du utilsiktet infeksjon, og du vil få samme karboneringsnivå på alle flaskene. Det forutsetter jo at du har et slikt kar da :)
Forresten, nesten to uker på gjæringskar er absolutt ikke for lenge. Når gjæren virker vil den danne mange ustoffer som den rydder opp i etter at stormgjæringen er over. Alle mine øl står 2 uker.
Lykke til :)

Tilbake
Topp