Karbonering - igjen

Sikkert tusen emner på dette fra før -

Sitter å kikker på korboneringskalkulatorer, og finner ut at enkelte øl (f-eks weiss) kan (skal?) karboneres med mye sukker - opptil 8-9g pr liter?

Stemmer dette? Jeg karbonerte min weiss med 6g, den ble noe tam. Gikk til innkjøp av magnetrører og har vært nøye med alt som skal til for at gjæra skal ha det godt å produsere nok co2 for meg.

Tåler flaskene så mye co2?

Vanlige ølflasker tåler det ja. Mener det er noen her inne som karbonerer  noen typer med mer enn det og.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Har karbonert med 10g/L uten problemer.
Korken er vel det siste som gir seg, den har det med å henge igjen i avsprengte flaskehalser :)

Edit: mengdefeil

adoniz skrev:
Gikk til innkjøp av magnetrører og har vært nøye med alt som skal til for at gjæra skal ha det godt å produsere nok CO₂ for meg.

Tåler flaskene så mye CO₂?
Forstår ikke helt hva du mener. Magnetrører brukes vel til startere?

Flasker tåler trykket fra co2 for både pilsnere og weiss om de ikke har feil under produksjonen. Flaskehalsen er den sterkeste delen av flasken. Har opplevd 1 eksplosjon i min hjemmebrygger karriere og da var det en dårlig flaske. Hals og kork var vel det eneste som var intakt  ;D

Setter alltid flasker for naturlig karbonering i kasse med et badehånkle over! (og på underlag av aviser)

Ein flaske kan vere fantastisk sterk
y3u9e2az.jpg

Desse tre flaskene fant vi bakerst i kjøleskapet i dag. Bunn frosne

frå min  HTC  "smart-tellefon "

BaardS skrev:
adoniz skrev:
Gikk til innkjøp av magnetrører og har vært nøye med alt som skal til for at gjæra skal ha det godt å produsere nok CO₂ for meg.

Tåler flaskene så mye CO₂?
Forstår ikke helt hva du mener. Magnetrører brukes vel til startere?

Flasker tåler trykket fra CO₂ for både pilsnere og weiss om de ikke har feil under produksjonen. Flaskehalsen er den sterkeste delen av flasken. Har opplevd 1 eksplosjon i min hjemmebrygger karriere og da var det en dårlig flaske. Hals og kork var vel det eneste som var intakt  ;D

Setter alltid flasker for naturlig karbonering i kasse med et badehånkle over! (og på underlag av aviser)

Ja, vel - jeg forsøkte å indikere at det finnes gjær nok til å karbonere ølet, men har ved flere brygg hatt litt manglende co2innhold. For å forsikre meg om nok gjær har jeg kjøpt en magnetrører :p

Ja, da blir det mer sukker i framtidige brygg (De fleste iallefall :p ) Takker for svar :)

Tilbake
Topp