Karbonering med sukkerlake og sprøyte, blanndingsforhold...

Hei!

Har satt et enkelt ølsett som nå har gjæret i 10 dager. Jeg er nå i gang med flasking av ølet, men ble usikker på om blandingsforholdet på sukkerlaken ble korrekt.

Jeg kokte opp sukkerlake på 200 gram sukker og 1 liter vann. Jeg brukte 0,33 flasker og sprøyta på med 10 ml på hver flaske. Når jeg da forholdet på 6 g pr. liter??
Sikkert et helt latterlig spørsmål, men skal reise bort og vil komme hjem til et rimelig reint hus. :biersmile:

det blir ca. 5g per liter iflg mine beregninger, avhengig av hvor mye væske du hadde etter koking. jeg har antatt 1,2L, men hvis du hadde 1L så ble det 6g.

Du kommer ganske nærme ihvertfall, etter tilsetting av sukker vil volumet stige, det blir ikke nøyaktig 1,2liter, men litt under, i tillegg til at du koker bort litt.
200g/1,2L=166,7g/L. du brukte 10mL som inneholder 166,7g/L*0,01L=1,667g per dose. flaskene dine er 1/3L så antall g/L i flaskene dine blir da 1,667*3=5,001 du havner altså teoretisk på 5g/L. Men så har det sikkert fordampet minst en halv desiliter når du kokte opp det her så da havner du nærmere 6g/L.
Altså helt ideelt. Sov godt, og nyt ferien, Mvh en som har 25 studiepoeng i kjemi

Sukkervolumet blir 0,2 Kg. x 0.64 = 0,128 liter + 1 liter = 1,128 liter før koking.
Men du ender fremdeles opp med passe sukker i hver flaske :)

Øystein skrev:
Stilig formel Oddvar! har du en for spraymalt også?

Sorry, dette er et tall jeg har fra hjemmebrenningsboka, hvis jeg har den og så finner den skal jeg skjekke tallet, men det er uansett ikke veldi feil.

Måtte naturligvis google dette litt, og fant dette svaret fra et par Ph.D'er;
"They are
not simple functions, and you cannot get them from looking
up the properties of pure water or the properties of pure sugar
at the temperature of interest. They are also specific to a particular
solvent/solute combination, so you cannot use the partial molar volume
function which works for water in a sugar/water solution for any other
aqueous solution."

Dr. Topper

Den eneste måten å finne ut dette på er visstnok å samle empirisk data og så lage en graf av dette. Så jeg tror vi styrer unna denne, men 0,64 er sikkert verdien for 20 °C eller 25 °C.
Endelig skjønner jeg hvorfor det alltid står (vi antar at volumet forblir det samme) i kjemioppgaver :jaha: net er nemlig latterlig komplisert og tilsynelatende uforutsigbart
Men da antar vi også at spraymalt er det samme som sukker  :skitbra:

Siden vi allerede geeker ut på sukker så vil jeg utdype dr. Topper :)

Du må vite noe om hvordan sukkeret løser seg i væsken og hvor lyst sukkeret har til å bli løst (altså hvor energimessig gunstig det er å løse seg for sukkeret). Hvis du antar at det er en ideell løsning (altså ingen interaksjon mellom sukker og vann) vil volumet til løsningen være summen av volumet til sukkeret og vannet. Siden det ikke er tilfellet i reelle løsninger må vi finne noe som kalles det partielle molare volumet til sukker og vann. Det partielle molare volumet er ikke lett å bestemme og den beste måten er faktisk å gjøre litt godt gammeldags lab-arbeid og måle og plotte volumet av løsningen som funksjon av vekt% (eller bedre mol%) av sukker. Jeg vil tro at (her gjetter jeg vilt) at løsningen har mindre volum enn summen av volumene siden løseligheten er så høy.

Øystein: Du har helt rett vi antar "alltid" at volumet blir det samme - da blir det enklere/mulig å løse :) Hvis du trenger en formel for spraymalt så mål volumet av tre eller fire forskjellige konsentrasjoner og send de til meg så skal jeg gi deg en formel!

Hilsen en som har ca 200 studiepoeng i kjemi =)

Slik vi gjør det burde det vel bli rett uansett hva kjemien sier?

Du ønsker å karbonere 20 liter med 6 gram per liter og bruke sprøyte.
Mål opp 150 gram sukker ( nok til 25 liter, men det er vanskelig å få med siste rest av sukkerlaken)
Ha dette i et litermål og fyll på med vann til ca 500ml. Rør ut sukkeret og fyll opp med vann til 550ml.
Hell dette over i en kaserolle og sett denne på ei gramvekt og noter vekta.
Sett det hele til koking, sjekk vekta innimellom. Når det er kokt bort 50 gram har du totalt 500ml sukkerløsning. Kjøl det hele ned igjen.
Dette skulle gi 6 gram per liter dersom det fordeles med 10ml per flaske (totalt 50 flasker eller 25 liter).

Vi har uansett truffet greit med denne metoden  :ilike: .

Hehe!

Den måten deres fungerer helt sikkert mye bedre enn hva enn vi klarer å regne oss frem til. Poenget mitt var å ta en "Jeppe på bjerget" og ølet ditt blir naturligvis ikke noe mindre karbonert av at noen regner feil :) Dessuten når du flasker 20L blir uansett 1dl som er absolutt den største feilen det går ann å gjøre her minimal :)

Jeg pleier forreseten å bruke en enda mer pragmatisk metode enn dere, lage en løsning med 150g sukker og 150 ml vann og koke opp dette og tilsette 1ml pr dl øl, så jeg karbonerer kraftigere enn dere ca 2,2 vol enh. Siden jeg koker sukker under lokk regner jeg ikke med at det fordamper noe som helst også antar jeg at målefeilen med sprøyte og drittlei brygger er mye mindre enn det delta V_m (forskjellen mellom ideell og reell løsning) . Kjempelett og pragmatisk.

Uansett har mennesker laget øl i flere tusen år, og det har blitt karbonert mesteparten av tiden :)

Beant skrev:

Mål opp 150 gram sukker ( nok til 25 liter, men det er vanskelig å få med siste rest av sukkerlaken)
Ha dette i et litermål og fyll på med vann til ca 500ml. Rør ut sukkeret og fyll opp med vann til 550ml.
Sett det hele til koking, sjekk vekta innimellom. Når det er kokt bort 50 gram har du totalt 500ml sukkerløsning. Kjøl det hele ned igjen.
Dette skulle gi 6 gram per liter dersom det fordeles med 10ml per flaske (totalt 50 flasker eller 25 liter).

Jeg vekker opp denne tråden igjen, hva slags blandingsforhold / fremgangsmåte bruker dere ved fordeling av sukkerlake med sprøyte?

Så for å gjøre det enkelt for meg selv.
Jeg koker opp 200 gram sukker i 1 liter vann.
Noe vil dampe bort, så dersom jeg koker vann ved siden og tilsetter dette til slutt slik at jeg har akkurat en liter lake, skal jeg da ha 0,2 gram pr ml, og da 2 gram pr 10 ml.

Beant skrev:

Hvorfor bruke sprøyte??  Bland sukkerlake og vann, kok opp, avkjøl, og ha laken direkte i gjæringsdunken . Rør om veldig forsiktig et par runder, (Dette gjør du selfølgelig etter at du har hatt ølet over på sekundærdunk) Dette har fungert fint for meg.

Kan bare svare for meg selv. Omstikking medfører økt fare for infeksjon, og jeg føler jeg har fått jevnere karbonering ved bruk av sprøyte.

Jeg har også opplevd ujevn karbonering med omstikkningskar.
Infeksjon og oksidering er også risikomomenter ved omstikkning.
Jeg kommer ikke til å stikke om igjen, men tappe rett fra gjæringskar til flasker med lake.  :biersmile:

Så, hva ble riktig formel for å finne korrekt lakemengde pr flaske, 0,33 og 0,5 liter?

Og, sprøyter dere opp x antall flasker før dere starter tapping, eller tar dere en og en flaske...??

Sent from my iPad using Tapatalk

Si du skal flaske 10 liter med 6 g sukker pr liter. Du løser dine 60 gram i 1 dl vann. Da har du (60*0,63)+100 = 137,8 ml totalt. Dette ble jo et vanskelig tall, så du øker vann mengden så du får ca. 150 ml totalt. Da blir det 15 ml lake pr liter, 7,5 ml pr 0,5 liter, og 5 ml pr 0,33 liter :)

Si du skal flaske 10 liter med 6 g sukker pr liter. Du løser dine 60 gram i 1 dl vann. Da har du (60*0,63)+100 = 137,8 ml totalt. Dette ble jo et vanskelig tall, så du øker vann mengden så du får ca. 150 ml totalt. Da blir det 15 ml lake pr liter, 7,5 ml pr 0,5 liter, og 5 ml pr 0,33 liter :)
Nå har jeg ikke lest gjennom tråden på nytt, men hvor får du tallene 0,63 og 100 fra?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Er 0.63 egenvekten på sukker ?
Er den ikke nærmere 0.9 ?
Tror jeg regner med det når jeg lager lake til sprøyten .

Tilbake
Topp