Karbonering og flasking

Er det noen som kan si noe om fordeler/ulemper med priming kontra karbonering av brygg. Tar ibruk en del corneliusfat og kunne tenke meg slutte med priming fordi ølet tappes fra bunn i fat (uklart brygg), med mindre jeg kutter røret i keggen og moterer flotør.
Dersom jeg karbonerer på corneliusfat, benytter mottrykksfyller og tynne slanger (4,5mm utv.), vil det fungere greit å flaske brygget uten å prime flaskene?

Bjorf

Jeg har tidligere primet ca 40 batcher (flaske og fat). Mine siste 4-5 batcher har jeg karbonert kunstig. Synes ikke jeg ser den store forskjellen.
Jeg kommer nok til å gå over til kunstig karbonering.

Mottrykksfyller fungerer helt fint. Du mister ikke noe av kullsyren.

Jeg har også tappet direkte fra fat til flaske uten mottrykksfyller og det har gått fint. Bra med kullsyre i flaska.
En slik metode krever:
God nedkjølt øl, og rolig fylling av flaska.
Jeg stenger regulatoren på CO2 flaska.
Jeg åpner overtrykksventilen på fatet.
Jeg åpner tappekranen helt.
Jeg stenger overtrykksventilen på fatet.
Jeg åpner forsiktig regulatoren på CO2 flaska
Ølet renner rolig ned i flaska uten å lage mye skum :)

Det var kanskje ikke så mye om fordeler/ulemper - mest mine erfaringer  :)

Rune

Det skal gå greit, så lenge man har kontroll over CO2-trykket og temperaturen til fatet. F eks så kan man ha fatet stående ved 6 °C og ha ca 1 bar trykk på fatet (kontinuerlig) i noen dager for å oppnå middels kullsyrenivå i ølet. Man kan eksperimentere litt og bruke tabeller (se også denne noe oppdateringstrengende oversikten her)

Når ølet i fatet skal flaskes med mottrykksfyller så bør ølet (og gjerne også flaskene) være kaldest mulig for å hindre at kullsyren bryter seg ut av ølet. Det er litt fikling og sist Espen og jeg prøvde dette ble det mye søl, men så er det noe vi egentlig gjør sjeldent.  :-X

Takk for gode svar, og da ble det slutt på priming (bortsett fra weiss- og witbier).
Har forsøkt ved å tappe ut trykket som RuneGE skrev, og "ladet" opp med ca 0,3 bar, brygg 0-2°C. Gikk fint utne bruk av mottrykksfyller.
Da er det bare å vente på mine neste 5 nye Cornelius som aldri kommer frem, sendt av CanDirect.

Bjorf

Oddvar Demmo skrev:
Husk å erstatte luften i flaska med CO2 hvis de skal stå en stund.

Viktig tilbakemelding fra Oddvar.  Takk :)
Jeg flasker fra fat stort sett for mer eller mindre umiddelbar konsum (timer-dager) :skaal2:

Vedr. luft i flasker.
CO2 og brygg presser luft ut av flaske når denne tappes helt full. Når man trekker rør/slange ut av flaske, synker nivået tilvarende volum av slange/rør, ca 10ml. Dette "tomrom" fylles av vanlig luft. Er denne mengede luft for høy og må man evt derfor etterfylle med CO2 ?

Bjorf

Jeg har lest at flere bruker en såkalt 'Beer gun' (tror morebeer.com selger denne). Den gir mulighet for å fylle flasken med CO2 for så å fylle den med øl. På med korken og ølet er holdbart.

Fyller alltid flasken med CO2 først, men lurte på om luftmengde på ca 10ml som "etterfylles" i flasken når nivået på brygget synker, må erstattes av CO2.  (Nivået i flsken synker når slange/beergun trekkes opp av flasken).

bjorf

Jeg brukte Beer Gun til NM uten å presse ut luften (alzheimer) men fylte flaskene helt med øl og skum, det ble stryk, også på de to jeg selv skjekket men har en helt full flaske jeg skal opne ikveld selv om jeg er sikker på at den er ødelagt.
Min konklusjon er at all luft må ut før fylling, etter fylling er jeg ennå litt usikker men sikker på at det vil bli ødelagt over lengre tid.

Bjorf skrev:
Fyller alltid flasken med CO2 først, men lurte på om luftmengde på ca 10ml som "etterfylles" i flasken når nivået på brygget synker, må erstattes av CO2.  (Nivået i flsken synker når slange/beergun trekkes opp av flasken).

bjorf

Tar vi for oss beergun sin bruksanvisning må flasken først fylles med Co2 (sier seg selv ellers vil det bli pisket inn luft) og etter at beergun er trukket ut for å erstattte det tapte volum med Co2.

Siden jeg ikke har fulgt dette er alt øl jeg flasket ødelagt (bare 8 flasker)

Benytter corneliusfag og disse har stått med 0,6 bar CO2, 2°C i mer enn en uke. Tapper på flaske med 3,5 mm (innv.), 50 cm slange. Finnes omtrent ikke CO2 i brygget. Skal jeg kanskje øke trykket og/eller riste på fatet?

bjorf

Hvis du hører det strømmer inn Co2 når du rister fate er ikke karboneringen ferdi, jeg ville da ikke økt trykket, ihertfall ikke mer enn noen tideler.

Tilbake
Topp