Fylling av flasker/bokser og oksygeneksponering

gle1

Norbrygg-medlem
Jeg har fått inntrykk av at spesielt NEIPA'er som er ferdig karbonert bør fylles med mottrykksfyller. Men ser flere etablerte hjemmebryggere og bryggerier fyller uten mottrykk. Hva er egentlig fordelen med mottrykksfylling kontra vanlig fylling med f.eks Duofiller? Jeg har mye bedre erfaring med å fylle ferdig karbonert øl uten mottrykk, men er av oppfatning at mottrykksfylling bør benyttes for å holde oksygenkontakten bort fra ølet.
 
Nja, det er en sannhet med modifikasjoner. Selv en mottrykksfyller tømmer ikke boksen _HELT_ for oksygen.
Hvis man er litt nøye når man bokser med en duofiller, ikke har for høyt trykk når man purger, og putter "cap on foam" som de sier (lokk på skum)
så skal dette resultere i DO nivåer godt under hva som er godkjent for emballering av NEIPA. Hos de aller, aller fleste mikrobryggerier er det vanlig å bokse ølet "åpent" på tilsvarende måte som med en duofiller. Purging med CO2 og "cap on foam" som gjelder der også.

Tror det var lyndon hos @masteringhomebrewing som hadde hatt en boks fra sin duofiller inne for måling av DO hos et kommersielt bryggeri og kom tilbake med resultat som viste lavere DO verdi enn hva de hadde hos det kommersielle bryggeriet. Husker ikke hvor jeg leste det hen. Mulig noen andre vet hvor det var han skrev om det?
 
Tilbake
Topp