Brygge alkoholfritt øl - fordi jeg må

Hei!

Litt historikk:

Ivrig ølbrygger de siste 5-10 årene.... Laget usaklig mye godt øl, og selv tenkt at jeg ikke har noe alkoholutfordringer da jeg ikke passer inn i det typiske "alkoholikerbildet" samfunnet har innprentet hos oss....

Vel, det viser seg altså at å helle nedpå 4-5-6 øl 2-3 ganger i uka "for kosens skyld" faktisk er nok til å drikke på seg alvorlige helseproblemer (høyt blodtrykk, svinhøye enzymverdier og murrende vondter i ryggen som er indikasjoner på lever/nyretrøbbel)... Dette kom ganske snikende over mange år, men når jeg til slutt innså hvor ille det var sluttet jeg tvert med alkohol og har ingen planer om å ta det opp igjen.

Status presens:

Jeg drikker nå en hel del alkoholfritt øl og for meg er det absolutt ingen "trigger" for å gå tilbake til mitt tidligere drikkemønster. Tvert imot tilfredsstiller det tilnærmet 100% behovet jeg har for å "slappe av med en øl"... Så dette kommer jeg til å fortsette med, men jeg kan dog tenke meg å lage dette alkoholfrie ølet selv (jeg elsker jo å brygge!) og har lest gjennom en del av trådene her om temaet.

Jeg forstår det slik at det er vanskelig å faktisk komme helt ned i 0% (eller under 0,7% som er grensen i Norge) uten skikkelig utstyr (vakumsentrifuge? reversert osmose?), men tenker at jeg i hvert fall vil gjøre et kurant forsøk på å lage et så alkoholfritt øl som mulig med en kombinasjon av avbrutt gjæring og bortkoking av alkohol før tvangskarbonering.

Så til saken:

Er det noen som etter hvert har tilegnet seg kunnskap og erfaring med å brygge alkoholfrie øl? I så fall kan dere skrive litt om hva som funker (for dere) og ikke?

Det er jo mange alkoholfrie bryggeoppskrifter der ute og disse kan jeg nok søke meg frem til selv, men de gode erfaringene og tipsene er det dere andre her som eventuelt kan komme med :)

Ting jeg gjerne kunne tenkt meg å vite mer om er:

Mesking:

- Funker det best å meske til en lav OG og ha høyere utgjæring, eller bør man satse på en vanlig OG og heller avbryte relativt tidlig i gjæringsforløpet?

- Mesketemperatur? Lav? Høy? Stegmesk?

- Spesielle typer malt som funker bedre enn andre?


Gjæring:

- Hvilken gjærtype bør man benytte når man skal avbryte gjæringen underveis?

- Er det en fordel å benytte gjær som opererer på lavere temperaturer slik at gjæringsprosessen trekkes ut over flere dager, eller bør man klaske på med en hurtigvirkende gjær på høyere temperaturer som får unna prosessen så raskt som mulig slik at f.eks. diacetyl ikke blir et problem?

- Hva er "ønsket FG" i denne konteksten?
Stopper man halvveis i prosessen mellom ordinær OG-FG?
1/3 utgjæring?
2/3?
Gjærer man helt ut som vanlig og kun baserer seg på å koke bort alkoholen?

- Hvordan avbryter man gjæringsprosessen på best mulig vis? Funker det med en "cold crash" når man har oppnådd 1-2 poeng over "ønsket FG"?

- Bør man benytte en gjæringstemperaturprofil som øker temperaturen mot slutten før en eventuell CC?


Humling/tilsetninger:

- Bør man være forsiktig med tørrhumling/fruktpuré siden alkoholinnholdet er såpass lavt? Eller betyr det ingenting da man i praksis pasteuriserer ølet før tapping?


Avdamping av alkohol:

Jeg har et ganske kurant bryggeoppsett fra Brewtools med gode varmeelementer og flere temperatursensorer. Har forstått det slik at en av "farene" ved avdamping av alkohol er at suppa ikke holder homogen temperatur og at man derfor kan ha lavere temperatur (og avdamping) enn ønsket. Planen min er å tilbakeføre ølet fra gjæringstanken til brewtoolsen' og der dampe av på en temperatur på 80c i 2-3 timer med relativt kraftig sirkulering i pumpa.

- Høres innfallsvinkelen over grei ut?

- Bør man bruke mye tid og energi på å sørge for at bryggemaskina er så steril som mulig, eller er det ikke så viktig med bakgrunn i pasteuriseringsprosessen som foregår?

- Kan man (og bør man) "tørrhumle" mot slutten av avdampingsprosessen?


Annet:

- Noen som har erfaring med alkoholfri kettle sour? :)

- Noe spesielt man bør tenke på mtp renhold og desinfisering? Vanligvis er jo ølet godt beskyttet av alkoholinnholdet, men når man tapper det alkoholfritt vil det jo ikke være dette. Bør man f.eks. tappe ølet mens det fremdeles er varmt og la det avkjøle seg på fatet?

- Finnes det en god måte å måle alkoholinnholdet i sluttproduktet på? Eller vil dette i praksis ikke være nødvendig? Om ølet til slutt inneholder 0,5-1,5% så er dette mer enn godt nok til mitt bruk.


Et lite tips til slutt:

Dersom noen føler litt på at dere kanskje drikker litt for mye og undrer på om dere er i grenseland, så ta en rask tur til legen og be om å få tatt noen leverprøver. Det er fort unnagjort, og det er mye bedre å få en liten vekker tidlig enn å la det utvikle seg over tid. Årene flyr jo, og plutselig så sitter man der med skjegget fult av postkasser... Jeg kan også på det varmeste anbefale boken Alcohol Explained (William Porter). Denne er tilgjengelig som lydbok på Audible og Apple Books.

BingoBjarne
Mange gode forslag av folk her! Viktig du tar det opp Bjarne!

Jeg vil legge til denne;

Helt ny på markedet og veldig revolusjonerende!
 
Jeg bruker kveik, avbryter gjæringa ved hurtig nedkjøling, tørrhumler, tapper på fat, karbonerer med CO2, bokser og pasteuriserer. Kommer godt under 0,3%. Utfordringen er balansen mellom (rest)sødme, bitterhet og aroma. Tilbakemeldingene har vært så gode at jeg nå har begynt å selge det. https://buggegardenbryggeri.no/alkoholfritt/
Hvilke temperatur har du brukt på kveiken? Veldig kult! Tenkt å prøve noe lignende, men for meg forhåndsvis ukjent tereng.
 
Overførte til mellom-fat for tørrhumling og påfølgende nedkjøling og bunnfelling i går. Målte 1.016 (fra 1.030), som vil si omtrent 1,8% alkohol. SG-prøven hadde en sær lukt som jeg gjerne forbinder med alkoholsvak øl, men kan hende det er noe jeg innbiller meg, siden jeg vet hva det er.

Siden jeg brygger ca. 10 liters batcher delte jeg alt i to, så har et forsøk til på å nå 1%.

Gjør følgende endringer neste gang:

- Høyere temperatur på innmesk, over 85 grader Hadde i overkant av 80 grader sist, og det droppa til 75 grader med en gang jeg tilsatte maltet. Har vanligvis ikke stort mer enn 2-3 grader dropp.

- Høyere "vedlikeholdsvarme". Når jeg fikk økt mesketemperatur til 79, så sank den nesten med en gang.

- Dersom OG blir i området 1.030 vanner jeg ut for å nå 1.025-ish.
Kort og godt, denne ble ikke god. Ganske ubehagelig å drikke faktisk. Da drikker jeg heller vann eller brus.

Men jeg hørte på en av de siste Experimental Brewing-podcastene, hvor de snakka med produsenten av den gjæren som Huldrevatn nevner: https://www.experimentalbrew.com/podcast/brew-files-113-yeah-nay-beer

Der gjentar de om og om igjen hvor viktig det er å være forsiktig med det sanitære, da det ikke er noe særlig med alkohol og gjæraktivitet som kan drepe de basseluskene som oppstår. Det ble gjentatt så ofte, og også i innledningen til episoden etterpå, at det kanskje kan være verdt å tenke på.
 
Vi har streifet innom temaet alkoholkonsum i vårt bryggelaug også. Når man er veldig glad i øl og har ubegrensede mengder tilgjengelig, skal man være veldig bevisst. Jeg har hatt mye alkoholisme i nær familie og ønsker ikke å havne der.
Flere ganger har jeg laget alkoholfritt øl av restvørter, altså det jeg skyller ut av maltsengen og ikke bruker i ølet. Da har jeg gjort litt enkel regning på IBU og kokt restvørteren med litt humle. Så har jeg tappet nykokt vørter rett på fat og snudd opp ned. Den siste var en stout-rest som fikk tittelen Nanny Stout. Kan vel ikke si at den levde opp til ordspillet, så jeg tar meg et glass nå og da, men byr den sjelden frem. Ikke fått så mye skryt fra gjester for akkurat denne, men flere andre har blitt populære blant kjørende middagsgjester. Det blir vel mer som et vørterøl.
På den positive siden så ser metoden ut til å være veldig trygg med tanke på uønsket gjæring og infeksjoner. Og det er nesten ikke noen innsats som skal til.
 
Flasket ca 20 liter Fabulous Fake fra ølbrygging.no for ca ei uke siden. Litt usikker på hva jeg gjorde feil (eller rett - avhengig av hvordan man ser på det). Endte i hvert fall opp med enda lavere % enn det ølbrygging skrev om settet. De sa 0.8%, og jeg endte på 0.53%.

Måtte åpne en i dag etter bare ei uke med karbonering. Denne lukta veldig mye god og søt humle, smakte lite og skummet så litt ut som såpevann. Satser på at den utvikler seg litt når den bare får modnet litt et par uker til.
 
kk.jpg
Sprekt utvalg av alkoholfritt på Coop, ble fristet for litt hverdags-øl. Brewdog, Lervig og Ægir.
Har også prøvd meg på Fabulous Fake, men det ble ikke godt. Mye svovel.
 
Hvis noen har lyst til å prøve "gratis" alkohollavt øl. Så har jeg laget tre batcher av Clawhammers Supply sin fremgangsmåte og det funker fjell. Er nede på omkring 0.8% og det smaker godt. Jeg har brukt ca 12 gram Magnum @60 min og 12 gram Cascade @hopstand@80 ish grader. Helt enestående øl, som smaker øl og ikke søt vørter. Jeg har laget de etter pilsnerbrygging. Jeg har en ekstra kegmenter som jeg skal sette i drift på denne neste gang jeg brygger pils så får jeg ut ca 30 liter med lavalko øl som kan slukke tørsten etter god drikke :cool:
 
Her er en video fra down under. 4 poeng utgjæring med Windsor gir 0,5 % ABV. Også interessant å se prosesser som skiller seg fra egne på flere punkter:
Hvordan er det å karbonere slikt øl med sukker, jeg forstår at ABV går opp, men det vil vel fremdeles kunne bli et godt og alkoholsvakt øl?
 
Hvordan er det å karbonere slikt øl med sukker, jeg forstår at ABV går opp, men det vil vel fremdeles kunne bli et godt og alkoholsvakt øl?
Hvis du klarer å holde utgjæringen på 4 poeng/0,5 % alkohol er du ikke mye over grensen for alkoholfritt øl – som i Norge er 0,7 % – selv med naturlig karbonering.

Men det er en utfordring å brygge. 80 graders mesk, OG på 1.010, lav utgjæring og strengt regime mht. pH.
 
Sist redigert:
Dette har jo nesten blitt hoved alkoholfri-tråden her på forumet, så benytter meg av muligheten til å stille et spørsmål her.

Alkoholfritt øl med fruktsmak. Er det kun essenser som gjelder her da? Regner med gjæren spiser opp fruktsukkeret ganske greit. Evt. gjærstopp før man tilsetter frukt, men da kan man vel få for fyldig øl med høy FG?
 
Hvis noen har lyst til å prøve "gratis" alkohollavt øl. Så har jeg laget tre batcher av Clawhammers Supply sin fremgangsmåte og det funker fjell. Er nede på omkring 0.8% og det smaker godt. Jeg har brukt ca 12 gram Magnum @60 min og 12 gram Cascade @hopstand@80 ish grader. Helt enestående øl, som smaker øl og ikke søt vørter. Jeg har laget de etter pilsnerbrygging. Jeg har en ekstra kegmenter som jeg skal sette i drift på denne neste gang jeg brygger pils så får jeg ut ca 30 liter med lavalko øl som kan slukke tørsten etter god drikke :cool:
Heisann.
Hva er din bryggemetode? Skyller du som et ledd i din prosess? Det jeg lurer på er om jeg kommer for lavt i OG hvis jeg skyller to ganger, eller om jeg må la være å skylle første brygget.
 
Heisann.
Hva er din bryggemetode? Skyller du som et ledd i din prosess? Det jeg lurer på er om jeg kommer for lavt i OG hvis jeg skyller to ganger, eller om jeg må la være å skylle første brygget.
1688988688327.png
Jeg skylte ikke første brygget, tok maltkurven til siden og gikk for no-sparge på opprinnelig pils batch.

Du skal ha en OG på 1.005
2. Skyll med ca 20l vann.
3. 1OZ = 28g humle.
4. Ca 20C gjæringstemp.

Maltotriose negativ gjær er anbefalt til lav alko øl (gjærer ikke så langt ned)
Jeg brukte Lallemand Windsor med godt resultat. Evt. London og S-33.

Men på denne står det jo at en kan bruke hva som helst, samt ingen ekstra PH justeringer nevnt.
Det ble som skrevet meget leskende og godt, jeg er snart tom..

Ang. oppskriften til Ultralow Brewing ble denne for bitter, i hvert fall fersk. Det kan jo avta etter hvert, men pr. nå er dette "skylle-ølet" en klar favoritt av non-alc øl.
 
Tilbake
Topp