Brygge alkoholfritt øl - fordi jeg må

Hei!

Jeg forstår det slik at det er vanskelig å faktisk komme helt ned i 0% (eller under 0,7% som er grensen i Norge) uten skikkelig utstyr (vakumsentrifuge? reversert osmose?), men tenker at jeg i hvert fall vil gjøre et kurant forsøk på å lage et så alkoholfritt øl som mulig med en kombinasjon av avbrutt gjæring og bortkoking av alkohol før tvangskarbonering.

Så til saken:

Er det noen som etter hvert har tilegnet seg kunnskap og erfaring med å brygge alkoholfrie øl? I så fall kan dere skrive litt om hva som funker (for dere) og ikke?

Det er jo mange alkoholfrie bryggeoppskrifter der ute og disse kan jeg nok søke meg frem til selv, men de gode erfaringene og tipsene er det dere andre her som eventuelt kan komme med :)

Ting jeg gjerne kunne tenkt meg å vite mer om er:

Mesking:

- Funker det best å meske til en lav OG og ha høyere utgjæring, eller bør man satse på en vanlig OG og heller avbryte relativt tidlig i gjæringsforløpet?

- Mesketemperatur? Lav? Høy? Stegmesk?

- Spesielle typer malt som funker bedre enn andre?


Gjæring:

- Hvilken gjærtype bør man benytte når man skal avbryte gjæringen underveis?

- Er det en fordel å benytte gjær som opererer på lavere temperaturer slik at gjæringsprosessen trekkes ut over flere dager, eller bør man klaske på med en hurtigvirkende gjær på høyere temperaturer som får unna prosessen så raskt som mulig slik at f.eks. diacetyl ikke blir et problem?

- Hva er "ønsket FG" i denne konteksten?
Stopper man halvveis i prosessen mellom ordinær OG-FG?
1/3 utgjæring?
2/3?
Gjærer man helt ut som vanlig og kun baserer seg på å koke bort alkoholen?

- Hvordan avbryter man gjæringsprosessen på best mulig vis? Funker det med en "cold crash" når man har oppnådd 1-2 poeng over "ønsket FG"?

- Bør man benytte en gjæringstemperaturprofil som øker temperaturen mot slutten før en eventuell CC?


Humling/tilsetninger:

- Bør man være forsiktig med tørrhumling/fruktpuré siden alkoholinnholdet er såpass lavt? Eller betyr det ingenting da man i praksis pasteuriserer ølet før tapping?


Avdamping av alkohol:

Jeg har et ganske kurant bryggeoppsett fra Brewtools med gode varmeelementer og flere temperatursensorer. Har forstått det slik at en av "farene" ved avdamping av alkohol er at suppa ikke holder homogen temperatur og at man derfor kan ha lavere temperatur (og avdamping) enn ønsket. Planen min er å tilbakeføre ølet fra gjæringstanken til brewtoolsen' og der dampe av på en temperatur på 80c i 2-3 timer med relativt kraftig sirkulering i pumpa.

- Høres innfallsvinkelen over grei ut?

- Bør man bruke mye tid og energi på å sørge for at bryggemaskina er så steril som mulig, eller er det ikke så viktig med bakgrunn i pasteuriseringsprosessen som foregår?

- Kan man (og bør man) "tørrhumle" mot slutten av avdampingsprosessen?


Annet:

- Noen som har erfaring med alkoholfri kettle sour? :)

- Noe spesielt man bør tenke på mtp renhold og desinfisering? Vanligvis er jo ølet godt beskyttet av alkoholinnholdet, men når man tapper det alkoholfritt vil det jo ikke være dette. Bør man f.eks. tappe ølet mens det fremdeles er varmt og la det avkjøle seg på fatet?

- Finnes det en god måte å måle alkoholinnholdet i sluttproduktet på? Eller vil dette i praksis ikke være nødvendig? Om ølet til slutt inneholder 0,5-1,5% så er dette mer enn godt nok til mitt bruk.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke kommet dit du vil enda, men ønsker også å få til bra alv-alkohol-øl selv. Har pr nå kun prøvd med "meske høyt+s-33 gjær", Uten andre endringer fikk jeg et sluttresultat på 2% (mot 5% med vanlig mesking og us05-gjær, (oppskriften baserer seg på 7-Fjell, Småtøs)).

Håper du deler forsøk og resultater etterhvert, tror det er flere blandt oss som ønsker seg et lav-abv-alternativ innimellom :)
 
Google ”Fermentis Safbrew LA-01” Det er noen ganske grundige videoer på YT. Gjæren er maltose-negativ: den gjærer bare monosakkarider, om jeg husker riktig. Selges bare i 500 g pakninger, da den er beregnet på proffmarkedet. Har inntrykk av at det er denne typen gjær som brukes til alkoholfritt øl hos bryggeriene. Å dampe bort alkoholen fungerer bare sånn passe, har jeg hørt. Hadde kontakt med en kar som testet dette ganske grundig, og han fikk målt ølet etter at det var behandlet. Du fjerner nok også mye av humlearomaen samtidig. Og det er visstnok overraskende vanskelig å fjerne all alkoholen.
 
Sist redigert:
Du fjerner nok også mye av humlearomaen samtidig. Og det er visstnok overraskende vanskelig å fjerne all alkoholen.
En metode jeg har lest om var å brygge et øl med lav OG uten humle, gjære vørteren som vanlig, og så koke det ferdige ølet 60-90 min med vanlige humletilsetningene (man må visstnok bruke mindre bitterhumle, fordi alkoholfritt øl oppleves bitrere en øl med alkohol). På denne måten bevarer du humlearomaen, og fjerner (en del av) alkoholen.

Spørs om det funker i praksis:)
 
En metode jeg har lest om var å brygge et øl med lav OG uten humle, gjære vørteren som vanlig, og så koke det ferdige ølet 60-90 min med vanlige humletilsetningene (man må visstnok bruke mindre bitterhumle, fordi alkoholfritt øl oppleves bitrere en øl med alkohol). På denne måten bevarer du humlearomaen, og fjerner (en del av) alkoholen.

Spørs om det funker i praksis:)
Ser ut som noe av det samme for Nanny state, de koker ikke i ettertid dog, men kjører mye crystalmalt og lav OG, men seriøse humletilsetninger.

Screenshot_20210803_220014_com.google.android.apps.docs.jpg
 
Jeg har prøvd å lage noen ikke helt alkoholfrie, men mer lettøl-øl, hvor jeg bl.a prøvde Nanny State. Fikk det ikke til i det hele tatt. Nanny state oppgir 1056/Us-05, denne gjæret godt, på alle forsøk. Lys krystallmalt i seg selv gjærer godt ut hvis det er mesket lenge nok, var min erfaring, kanskje det som var tabben, selv om det står 30 min i Nanny-oppskriften. Har f.eks smakt omtrent 100% lys krystall-malt pilsner, den klokket inn på vanlig butikkstyrke-ish. Chiko er vel lite egnet til det egentlig, fant jeg ut.

Så har jeg prøvd å dampe vekk alkohol fra en IPA. Kun prøvd en gang, dette funket "nja"ish godt. Null pussa i hue etter en seksløper, det var "testen", målte vel aldri noe skikkelig. Men ølet smakte sånn passe kjipt. Men det kunne forbedres, smakte som vørter, omtrent.

Hadde noen grandiose tanker om hvordan forbedre det med å dampe av, men ble aldri noe til det og jeg husker ikke hva planen var, selv om jeg tygget på det ganske lenge for hvordan få til en "lettøl".
 
Takk for alle tilbakemeldingene :)

Jeg skal sjekke ut LA-01 og forsøke å lage en god fremgangsmåte/prosedyre og deler videre erfaringer i denne tråden.

Det slo meg også at en god promillemåler kan funke for å verifisere om ølet er tilnærmet alkoholfritt. Det er jo bare å tyllle en sixpakk i en kompis og måle om man får effekt :).

Tar ellers gjerne i mot innspill på de spesifikke spørsmålene i førsteposten om noen kan tenke seg å gjøre et forsøk på å svare ut :)
 
Hei,
Har hørt at SafBrew LA-01 kun er for profesionelle, ølen må pasteuriseres (men det kan være en smarting som har en god prosess for dette....?).
Har prøvd meg på øl med lav alkohol med følgende erfaringer:
1.Bortkooking av alkohol etter at hele bryggeprosessen fungerer som regel bra. Anbefaler at dette gjøres i ovn (https://homebrewacademy.com/how-to-brew-non-alcoholic-beer/). Ikke sikkert at det blir helt alkholfritt, men alkholen forsvinner definitivt (det kjenner du på lukten). Har den normalt sett bare 30 min i ovn. Har brukt metoden både på Lager og IPA(brygges som vanlig). Jeg setter kjelen i et isbad for å få den den ned til 20grader etterpå (jeg har tatt bort lokket for at det skal gå raskere, men dette er med større risiko). Ikke tilsatt noe humle etterpå.
2. Jeg lager øl som har lite gjærbar sukker. Jeg har laget NEIPA med kun 2,5 kg Pilsenermalt ,resterende er flaket (umaltet) bygg, flaket havre, flaket vete. Jeg får en alkoholprosent på ca. 2,5% på 22 liter.
Har ikke prøvd å avbrytte gjærprosessen. I mitt hode burde alternativ 1 og 2. gi bedre øl, men her kan jeg sikkert ha feil :)
 
Sist redigert:
2. Jeg lager øl som har lite gjærbar sukker. Jeg har laget NEIPA med kun 2,5 kg Pilsenermalt (resterende er bygg, havre,vete). Jeg får en alkoholprosent på ca. 2,5% på 22 liter.
Dette skjønte jeg ikke. Får du ikke gjærbart sukker ut av "bygg, havre og hvete"?
 
Jeg tviler på at avkoking fungerer særlig godt. Selv om alkohol fordamper ved 78 grader, så er det fra en tank med ren alkohol. Det fungerer ikke slik at først fordampet alkoholen og så vannet når det blir 100 grader. Alt vil koke og fordampe et sted mellom 78 og 100 grader avhengig av alkoholstyrken. Ved 50% alkohol blir altså koketempraturen ca 91 grader og så vil den stige gradvis til 100 grader før all alkoholen er borte.

Det er en podcast fra vinmonopolet hvor et av programmene omhandler to søstre som som lager hancraft alkoholfritt/lavt øl for salg. De røper dog ikke detaljer i podcasting, men kanskje du slipper inn i varmen hvis du reiser dit på en studietur?

Jeg har en meget nær kammerat med lignende utfordringer. Han brygger ikke, men var betydelig del av min omsetning. Jeg skulle veldig gjerne fått til å lage godt ABV lavt øl. Også til meg selv.
 
Jeg brygget en Munich hvor jeg ved en feil startet på noen og 70 grader i noen minutter. Den hadde en Target ABV på 5.5%, men endte på 3,5%. Og ølet forble veldig godt. Jeg tror kanskje forvaring av maltet resten av bryggeprossen går som normalt kan funke. Sikte på kraftigere malt men totalt sett lite malt.
 
Hørte gjennom episoden til The Brü Lab om alkoholfri øl. Har tenkt at jeg skulle forsøke meg på en tilnærming av metoden som nevnes med å meske på veldig høy temperatur (ca 80°C?).
Anbefaler en gjennomlytting!
 
Hørte gjennom episoden til The Brü Lab om alkoholfri øl. Har tenkt at jeg skulle forsøke meg på en tilnærming av metoden som nevnes med å meske på veldig høy temperatur (ca 80°C?).
Anbefaler en gjennomlytting!
Jeg tenker også dette kan være en farbar vei, men så vidt jeg har forstått vil all sukkerkonvertering stoppe ved +78 grader. Dersom hele meskeprosessen foregår på +80 grader, blir det vel intet sukker hverken til smak eller gjæring?

Vil det ikke være bedre å merke EM liten stund, 10ish minutter på f.eks. 80 grader slik at en del konvertering blir ødelagt og deretter senke temperaturen og meske nesten som normalt, bare med kort opphold under 68 grade
 
Jeg tenker også dette kan være en farbar vei, men så vidt jeg har forstått vil all sukkerkonvertering stoppe ved +78 grader. Dersom hele meskeprosessen foregår på +80 grader, blir det vel intet sukker hverken til smak eller gjæring?

Vil det ikke være bedre å merke EM liten stund, 10ish minutter på f.eks. 80 grader slik at en del konvertering blir ødelagt og deretter senke temperaturen og meske nesten som normalt, bare med kort opphold under 68 grade
Det er en liten stund siden jeg hørte podcasten, så jeg husker ikke alt i detalj, men jeg forstod det slik at det var utrolig viktig å ha kontroll på at temperaturen _ikke_ kom under ca 80°C fordi man da ville få mer gjærbart sukker av mesken enn man ønsker seg og for høy ABV.

Skulle gjerne hatt en oppsummering av det de ca foreslo som utgangspunkt for oppskrift skriftlig, men jeg hørte på mens jeg vandret i fjellheimen.
Får ta en ny gjennomlytt snart
 
Utrolig bra at du deler dette problemet, @BingoBjarne ! Jeg ville anbefalt å snuse litt rundt på andre gjæra drikker enn øl. Altså, det finnes mye god gjæra drikke som har neglisjerbar mengde alkohol. Hjemmelaget ingefærbrus er en av mine favoritter, og det er ekstra stas å lage den fra egen "gingerbug". Jeg har også hatt gøy med å gjære drikke med myse (sic!) Sandor Katz' bøker "Wild Fermentation" og "The Art of Fermentation" har flere artige (og en del dårlige) oppskrifter.
Apropos leveren, så er en av to øl-oppskrifter i Wild Fermentation med løvetann, nettopp fordi bryggeren hadde leverproblemer. (Men altså, ikke som en kur, bare som tøys. Og løvetann er faktisk ok i øl.)
 
Tilbake
Topp