Test av tørrgjær for varmgjæring av lagere

Veldig interessant eksperiment. Har du noen formening om hvordan de er sammenlignet med konvensjonell kaldgjæring? Smak og lagringsdyktighet?
Det blir spennende å følge med på utviklingen. Har endel flasker stående. Brygget et nøyaktig likt øl med gjærslumper fra testbrygget noen dager senere – og kaldgjæret. Dessverre er det allerede konsumert, så det blir vanskelig å sammenligne direkte.
 
Det blir spennende å følge med på utviklingen. Har endel flasker stående. Brygget et nøyaktig likt øl med gjærslumper fra testbrygget noen dager senere – og kaldgjæret. Dessverre er det allerede konsumert, så det blir vanskelig å sammenligne direkte.
Oppskrift og prosess var vel noenlunde liket mye annet du har brygga (?), og du har vel litt liggende og slenge;)?

Og uansett; med den erfaringa du har, trenger du vel strengt tatt ikke kunne sammenligne direkte for å si noe ganske sikkert om kvaliteten.
 
Oppskrift og prosess var vel noenlunde liket mye annet du har brygga (?), og du har vel litt liggende og slenge;)?

Og uansett; med den erfaringa du har, trenger du vel strengt tatt ikke kunne sammenligne direkte for å si noe ganske sikkert om kvaliteten.
Jada, har ihvertfall et 9 liters fat + noen flasker med tilsvarende kaldgjæret pils som er ferdig før 17. mai.
 
Flasker en pils nå som jeg har gjæra på 16 grader med Diamond. (13 liter, en pose gjær) Den ligner ikke - på dette stadiet - på noe annet jeg har brygga av pils. Den har noe acetaldehyd, men har ellers bæraktige estere, og en litt underlig krydra aroma/smak. Det kan kanskje være humla. Er det mulig at humlearomaen slipper mer til når det gjæres såpass varmt? I alle fall svarer det ganske godt til denne beskrivelsen av Smaragd, som jeg brukte 20 gram @ 5 av: https://www.barthhaas.com/hops-and-products/hops/smaragd (Jeg brukte Perle som bitterhumle på 30 grader. Den kan godt bygge opp under den krydra delen.)

Hvis det er gjæren som har produsert de litt sære smakene/aromaene - som ikke egentlig er ubehagelige - er det langt unna hva jeg hadde venta meg.

Nå har jeg stående en pils på 14 grader - som er hva kjellergulvet mitt gir nå - med Imperial L25 Hygge, der jeg har en tilsvarende mengde Smaragd @ 5, og der jeg også har brukt den som bitterhumle. Så det vil vel fortelle meg noe om hva som skyldes gjær/temp, og hva som skyldes humle.
 
En overivrig Svenske med elendig engelsk uttale har gjæret Pils på 1 bar på 15 grader og 25 grader. Neste video sammenligner han 25 grader med og uten trykk.
Gjæren er Angel gjær... som i hvert fall ikke jeg har brukt før Brewing - AngelYeast
 
En overivrig Svenske med elendig engelsk uttale har gjæret Pils på 1 bar på 15 grader og 25 grader. Neste video sammenligner han 25 grader med og uten trykk.
Gjæren er Angel gjær... som i hvert fall ikke jeg har brukt før Brewing - AngelYeast
Har sett Angel Yeast her og der, men aldri kjøpt eller prøvd. Kinesisk, så sikkert billig. Har også sett en video eller to med svensken. Hakkebakke-engelsken er i en helt egen klasse.
 
Tilbake
Topp