Test av tørrgjær for varmgjæring av lagere

Bruker du sink og gjærnæring? Lallemand anbefaler jo det som en del av den metoden de beskriver i artikkelen du lenka til.

Jeg bruker det alltid, og har tru på at det begrenser svovelproduksjonen - men det er ingen mirakelkur. Jeg får svovel nå også.
Nei, det var ikke helt planen dette. Ble varmere i bryggeriet denne uka enn tenkt. 70 liter vørter fikk 100 gram tørrgjær, så tilførte jeg 70 liter til dagen etter uten å pitche mer gjær. Vi får se hvordan det blir.

Skal teste dette neste uken, kanskje mandag eller tirsdag - koker opp 30 liter og splitter i to - den ene gjæres med Lallemand Diamond og den andre med SafLager 34/70. Oppskriften er her:

Innspill er velkommen.

Nici

Skal teste dette neste uken, kanskje mandag eller tirsdag - koker opp 30 liter og splitter i to - den ene gjæres med Lallemand Diamond og den andre med SafLager 34/70. Oppskriften er her:

Innspill er velkommen.

Nici
Bruker du carapils til vanlig?
Synes du det hjelper på skumfastheten?
Interresant forsøk.
Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg splittet batchen og gjæret den ene slik og den andre kaldt. Med samme gjær.
Lagret begge noen uker og sjekket om det var en forskjell.

Interresant forsøk.
Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg splittet batchen og gjæret den ene slik og den andre kaldt. Med samme gjær.
Oppskriften er fra Horst Dornbusch - «Bavarian Helles» - kun ei dash med Vienna fordi kona ville ha lit mer farge. Har flasker stående som er kald gjæret basert på samme oppskriften.

Interresant forsøk.
Jeg er dypt skeptisk til carapils (og andre versjoner av dextrinmalt). Jeg trur at sjøl store mengder har null effekt. Litt støtte for synpunktet mitt:

Jeg er dypt skeptisk til carapils (og andre versjoner av dextrinmalt). Jeg trur at sjøl store mengder har null effekt. Litt støtte for synpunktet mitt:

Enig.. cara hell er det lyseste jeg bruker.

Da kan vi prøve carahell, blir lit annerledes. Men det er viktig å være nysgjerrig
Legg merke til verbbruken min: "trur":).

Carapils har åpenbart overlevd på tross av skepsisen mot det. Bl.a. bruker Grümerløkka det i sin særdeles utmerkede pils:). Det som kan sies om carapils, er at det i verste fall overhodet ikke kan merkes - mens carahell nok har en virkning, og at du ikke skal bruke mye av det i en pils.

Carapils kunne kanskje kalles bryggingas parallell til det som i kristen teologi kalles adiafora:). Det sender deg hverken til himmelen eller til helvete.

Tilbake
Topp