Flasker en pils nå som jeg har gjæra på 16 grader med Diamond. (13 liter, en pose gjær) Den ligner ikke - på dette stadiet - på noe annet jeg har brygga av pils. Den har noe acetaldehyd, men har ellers bæraktige estere, og en litt underlig krydra aroma/smak. Det kan kanskje være humla. Er det mulig at humlearomaen slipper mer til når det gjæres såpass varmt? I alle fall svarer det ganske godt til denne beskrivelsen av Smaragd, som jeg brukte 20 gram @ 5 av:
https://www.barthhaas.com/hops-and-products/hops/smaragd (Jeg brukte Perle som bitterhumle på 30 grader. Den kan godt bygge opp under den krydra delen.)
Hvis det er gjæren som har produsert de litt sære smakene/aromaene - som ikke egentlig er ubehagelige - er det langt unna hva jeg hadde venta meg.
Nå har jeg stående en pils på 14 grader - som er hva kjellergulvet mitt gir nå - med Imperial L25 Hygge, der jeg har en tilsvarende mengde Smaragd @ 5, og der jeg også har brukt den som bitterhumle. Så det vil vel fortelle meg noe om hva som skyldes gjær/temp, og hva som skyldes humle.