Karbonering på fat og flasker

Hei,
Noen kamerater og jeg har startet et bittelite bryggeri med BB30. Første batch var en weissbier ferdig-oppskrift fra ølbrygging.no tappet på flasker. Første smak hadde vi søndag da den hadde stått ei uke i romtemp. Smakte godt men en noe udefinerbar ettersmak som vi ikke aner om skal være der :)

Neste batch som skal tappes er en APA fra samme plass. Nå vurderer vi å tappe halvparten på fat og halvparten på flasker. Nå har jeg hørt/lest at sukker-karbonering på fat kan føre til mye skum så jeg lurer på hvordan vi bør løse dette på beste måte? Og har det noe betydning om vi fyller for eks 10 liter på et 19liters fat og resten på flasker eller bør fatet fylles til maks?
Bryggeriet vårt har vi kalt Gjæringskvartalet og vi finnes på Instagram :)

tusen takk for svar!

Dersom dere karbonerer naturlig ville jeg fylt fatet så mye som mulig. Poenget er å ha minst mulig oksygen i kontakt med ølet. Dersom dere har tilgang på "kunstig" CO2 er det ikke like viktig, siden dere da kan flushe ut luften med CO2.

Takker for svar. Blir nok kunstig CO2 på fatet. Må vel da tappe først på fatet og så tilsette sukker på resten av ølet i et nytt gjæringskar.

Hvis du har tilgang til CO2, hvorfor ikke bare tvangskarbonere ølen som er på fatet? Da slipper du sukker og ventetid.

Joda ser ut som vi gjør det evt bare kjøper flere flasker. Måtte bare spørre om det var noe vi måtte ta hensyn til i forhold til halvfullt fat og andre ting. Vi er helt nybegynner fremdeles. Siste halvpart skal over på flasker så da må vi bruke sukker.

Det går også an å flaske ferdigkarbonert øl fra fat, ved hjelp av for eksempel mottrykksfyller eller Beergun.

Blir det noe forskjell i smak eller noe ved naturlig karbonering kontra CO2? Sparer jo veldig med tid hvertfall!

Blir det noe forskjell i smak eller noe ved naturlig karbonering kontra CO2? Sparer jo veldig med tid hvertfall!

Nei, ikke i utgangspunktet, co2 er co2. Karbonerer du naturlig kan det kanskje ha en viss smakseffekt da du får ca 0,3% mer alkohol og muligens mer gjær med over i glasset.

Ok, tusen takk for svar. Får bare vurdere hva vi skal gjøre med denne batchen bortsett fra å drikke den til slutt :)

Tilbake
Topp