Karboneringsgjær - noen med erfaring?

Det beste er å gjære under trykk og bare sette spunding ventilen på riktig åpning når gjæringen er nesten ferdig :).

Ferdig karbonert øl. Cold crash og overfør til fat :). Gratis CO2 er det også.
Joa, men nå er det ikke alle som har råd eller plass til masse utstyr da ;)
 
Det finnes også formler og kalkulatorer for dette :) Du må også huske å ta med hvor mye co2 som allerede er i ølet, men det er ikke tatt hensyn til ifht sukker-bruken i utregningen din så da er det even steven sånn sett.

Det ser ut til at jeg sliter litt med begge forsåvidt, men med noen hakk i beltet kommer man iallefall et stykke.
Det er riktig, den er kommer inn først når man har bestemt seg for hvor mye man skal ha i ekstra for karboneringen.
 
Det er pes å måtte søke på nettet... :D Husker man tallet 2,7 kommer man veldig langt :) Alle har godt av å bryne hjernen en gang i mellom. Må jo veie opp for alt det som går tapt når man heller i seg alt man kjøper/brygger :p
 


where

  • VK: Kräusen volume in liter
  • Vpb: volume of the primed beer in liters. The volume of the primed beer includes the Kräusen volume. See text for further explanation
  • ck: the carbonation that needs to be provided by the Kräusen in g/l CO2
  • AEk: the current apparent extract of the Kräusen in Plato. This is taken from a hydrometer reading
  • AEb: the current apparent extract of the beer. This is taken from a hydrometer reading and assumes that the beer has completed fermentation. I.e. this is the final extract of both the beer and the Kräusen.
Men det ser ut til at jeg underkarbonerer de aller fleste weizene mine med denne formelen.
 
Hvordan kan man regne med volumet når det er volumet man ønsker å finne? Har du link? Var kanskje den du linket til tudligere?
 
Hvordan kan man regne med volumet når det er volumet man ønsker å finne? Har du link? Var kanskje den du linket til tudligere?


Hehe! Les tråden "karbonere med vørter"

Men denne formelen skal jo implementere vørteren i det totale volumet som pakkes, jeg synes det virker mer intuitivt. Du har f.eks 10.4L vørter til gjæring, og totale mengden som skal flaskes er 12L, det ligger i formelen at du skal flaske 12L, så den finner ut hvor stor andel av de 12L skal være speise. Noe svinn her eller der vil du ryke på.
 
Tilbake
Topp