karboring med vørter (speidel)

Hei jeg har fryst ned 1.5 liter vørter med OG 1050 som skal brukes til carbonisering av 19 liter øl.

Hvis jeg tar utgangspunkt i 8 gram sukker  pr liter øl så kan jeg regne meg frem tile dette hvis jeg visste OG på vannet med sukkret.
Problemet er at jeg ikke får noe som helst utslag på OG med 8 gram sukker i vann.

Noen som vet hva som er feil eller om 1.5 liter vørter med OG 1050 vil gå fint til 19 liter øl?
 
Etter gammel regnemåte så ville 16 gram sukker i 1 liter vann gjære til 1%, dette skule da vise 1008 på Oe vekta og dermed delte du dette tallet (1008 -1000) på 8 og fikk 1 % alc.
Men det finnes nok mere nøyaktige tall for dette.
Men bruker du disse tall vil du ha 8gr/liter og vekta må da stå på 1004. du trenger m.a.o. en økning på 4, fx. 1012-1016

ex.
dine 19 liter på 1012 = 228
+ 1,5 X(1050) 50      =  75
oe etter tilsatt vørt    = 303/20,5=1014,7 m.a.o. litt for lite
Du skulle kanskje hatt litt mere, og evt. kokt det litt inn.
 
Takk for svar

Hei jeg er ikke helt sikker på om jeg følger deg. :bank2:

Setter ramme for at man bruker 8g sukker for naturlig karbonering av øl.  :skitbra:eller ?

Jeg skjønner ikke tallene dine. Hvis du sier at jeg har for lite sukker i vørteren så får jeg bare koke det opp og tilsette litt mere sukker. Spørsmålet er bare hvor mye?

Hva skulle OG på vørteren(1.5) vært hvis det hadde vært perfektt utifra fra rammene?
 
FHjermstad skrev:
Hei jeg har fryst ned 1.5 liter vørter med OG 1050 som skal brukes til carbonisering av 19 liter øl.

Hvis jeg tar utgangspunkt i 8 gram sukker  pr liter øl så kan jeg regne meg frem tile dette hvis jeg visste OG på vannet med sukkret.
Problemet er at jeg ikke får noe som helst utslag på OG med 8 gram sukker i vann.

Noen som vet hva som er feil eller om 1.5 liter vørter med OG 1050 vil gå fint til 19 liter øl?

Har benyttet Beersmith og kommet frem til følgende:

1,5L vørter på 1.050 tilsvarer 195g sukker.

Hvis du tilsetter all vørteren du har blir totalvolum 20.5L
Altså: 195/20.5= ca 9.5g/L, så hvis du ønsker 8g/L er du jo ikke helt på bærtur.

Du burde hvertfall ha nok vørter til å få 8g/L......
 
Espen Unnvik skrev:
FHjermstad skrev:
Hei jeg har fryst ned 1.5 liter vørter med OG 1050 som skal brukes til carbonisering av 19 liter øl.

Hvis jeg tar utgangspunkt i 8 gram sukker  pr liter øl så kan jeg regne meg frem tile dette hvis jeg visste OG på vannet med sukkret.
Problemet er at jeg ikke får noe som helst utslag på OG med 8 gram sukker i vann.

Noen som vet hva som er feil eller om 1.5 liter vørter med OG 1050 vil gå fint til 19 liter øl?

Har benyttet Beersmith og kommet frem til følgende:

1,5L vørter på 1.050 tilsvarer 195g sukker.

Hvis du tilsetter all vørteren du har blir totalvolum 20.5L
Altså: 195/20.5= ca 9.5g/L, så hvis du ønsker 8g/L er du jo ikke helt på bærtur.

Du burde hvertfall ha nok vørter til å få 8g/L......

Men dette er vel total sukkermengde, så alt er ikke gjærbart sukker ?
Jeg blandet inn litt mye detaljer uten interesse, men jeg prøver nå å lete opp dokumentasjon så vi kan få en fasit for å blande inn vørt for karbonering er interesant.
 
Takker .
19 liter er inkludert de 1.5 liter med vørter.

Hvor mye er gjærbart 70 -80 pst?

skal sjekke ut beersmith :skitbra:
 
Oddvar Demmo skrev:
Men dette er vel total sukkermengde, så alt er ikke gjærbart sukker ?
Jeg blandet inn litt mye detaljer uten interesse, men jeg prøver nå å lete opp dokumentasjon så vi kan få en fasit for å blande inn vørt for karbonering er interesant.

Det har du rett i Oddvar:

Estimer at vørteren vil ende på 1.015 etter gjæring vil restsukker tilsvare ca 60g.

Sukker som da bidrar til CO₂ vil da bli ca 135g, altså vil du med dine ca 1.5L vørter ende med ca
6.6g/L. Dette er et bedre estimat enn det første jeg gjorde.

Du bør, i følge mitt nye estimat tilsette ytterligere 1.4*20.5 =29g sukker......
 
Takk Espen

Da tror jeg få det til :ilike:

Hvilket av disse tools bruker du i beersmith??

Dette er kjekt og kunne fordi jeg setter en ny batch til helgen igjen :biersmile:
 
Hei da prøver jeg og regne på egen hånd

Jeg trenger 210 g maltekstrakt for og få OG 1050 på 1.5 liter
Hvis jeg får FG på 1015 så vil det si at det er kun 70 pst som gjæres av sukkeret.

det vil si at jeg har 147 gram sukker til karbonering av 19 liter.

Mitt ugangspunkt var at jeg trengte 8 g pr liter. 8g *19 =152

SVAR: 152g(Målet)-147g= 5 gram sukker må jeg tilføye vørteren.

Har jeg forstått det eller er jeg på bærtur??
 
Svaret er ikke på bærtur, vi er tre som har regnet ut at det er ca. nok.
Jeg har ikke funnet mer nøyaktige tall så jeg foreslår du prøver mad vørten du har uten mere sukker.
 
Tilbake
Topp