Keezer: feste treramme til fryseboks

Du har ikke noen bilder fra byggingen, eller en byggetråd her på forumet?

Er det 2x6 du har brukt på rammen?

Hvordan ble det på baksiden ved hengslene, bilde?

Noe du ville gjort annerledes hvis du bygget på ny?

Hvilke kraner har du kjøpt? Har selv sett på Perlick m/skum regulator hos Bryggselv, men det blir fort veldig dyrt..

Tar i mot alle tips jeg kan få før jeg setter i gang selv
 
Veldig stilig!

Har du ytre mål på den?


Takker! Ytre mål på boksen slik den kommer fra butikk er (sakset fra spesifikasjonene):

Dimensjoner: Netto høyde 850 Millimeter
Dimensjoner: Netto dybde 523 Millimeter
Dimensjoner: Netto bredde 945 Millimeter
 
Du har ikke noen bilder fra byggingen, eller en byggetråd her på forumet?

Er det 2x6 du har brukt på rammen?

Hvordan ble det på baksiden ved hengslene, bilde?

Noe du ville gjort annerledes hvis du bygget på ny?

Hvilke kraner har du kjøpt? Har selv sett på Perlick m/skum regulator hos Bryggselv, men det blir fort veldig dyrt..

Tar i mot alle tips jeg kan få før jeg setter i gang selv

Jeg har noen bilder, du finner de vedlagt her. Noen byggetråd har jeg ikke, men du finner masse god info på youtube, og @glennrlie har en fin blogg med et innlegg om hvordan han har bygget sin.

Jeg husker ikke størrelsen på materialene jeg har brukt. Har ikke noe å måle med for hånden nå, men kan heller komme tilbake til det. Mener jeg gikk for det største som var å oppdrive slik at rammen skulle bli høy nok til å kunne ha et fat på den hyllen nede i fryseboksen.

Hengslene ble bra. Du bruker bare de som er på lokket i utgangspunktet og borer nye hull til disse i selve rammen.

Jeg gikk for Perlick med flowcontrol. Angrer ikke et sekund på det. Uansett hva du går for ville jeg i hvert fall kjøpt rustfrit. Det varer lenger, og vil sånn sett over tid være billigere da du slipper å bytte kraner igjen..

Om jeg skulle bygget den igjen ville jeg nok festet kranene noe høyere opp på rammen, og laget til en løsning for driptray i samme slengen.
 

Vedlegg

  • 20170122_141812.jpg
    20170122_141812.jpg
    116,5 KB · Sett: 151
  • 20170122_234738.jpg
    20170122_234738.jpg
    223,4 KB · Sett: 139
  • 20170122_234751.jpg
    20170122_234751.jpg
    251,8 KB · Sett: 138
  • 20170126_210923.jpg
    20170126_210923.jpg
    165,5 KB · Sett: 141
  • 20170126_212904.jpg
    20170126_212904.jpg
    129,5 KB · Sett: 144
  • 20170129_115027.jpg
    20170129_115027.jpg
    240,9 KB · Sett: 148
Hvilke kraner har du kjøpt? Har selv sett på Perlick m/skum regulator hos Bryggselv, men det blir fort veldig dyrt..

Tar i mot alle tips jeg kan få før jeg setter i gang selv

Det er bare å innse, du har valgt deg en dyr hobby. Bare å bite i det sure eple, selge bilen pansette huset og ta seg en sommerjobb. Billige kraner er billige av en grunn, det er rett og slett ubrukelige. Etter 2-3 månders bruk beggynner krommen å løsne og du får skiten i ølen du tapper, og er helt umulig å få rene. Perlick er rustfrie samme er ventomatic, de holder. jeg har selv ett par sånne liksomkraner og en stoutkrane i rustfritt, jallakranene er bare å kaste, stouten fin som ny.
Jeg kjøper meg perlick eller ventomatic nå når jeg skal bygge ny tappestasjon. (fryser i kjelleren og tappestasjon i ett hjørne av stua)
 
Da jeg bygde min så tok jeg valget å ikke lime kraven fast.Jeg bygde 3 vegger utpå kraven og bak er det 2 bord som er skruvd fast i kraven,under kraven har jeg liggeunderlag som jeg klippet til så den er ca 5cm
 
Da jeg bygde min så tok jeg valget å ikke lime kraven fast.Jeg bygde 3 vegger utpå kraven og bak er det 2 bord som er skruvd fast i kraven,under kraven har jeg liggeunderlag som jeg klippet til så den er ca 5cm
Var ikke helt med her. Noen bilder? Funker det bra uten liming?
 
Var ikke helt med her. Noen bilder? Funker det bra uten liming?
Her er 2 bilder som viser hvordan jeg fixet det.Har brukt den slikk i snart 2 år og har ikke noe som jeg vil si ikke fungerer.Da jeg bygde den tok jeg ikke mange bilder så bilde av liggerunderlaget på kraven har jeg ikke,men jeg kan se dem på bilde som er tatt av baksiden.Veggene frame og på siden har litt vekt så det er tett under kraven,grunden til underlaget var at den var en sprekk på flere steder under kraven da de 2x6 jeg bruket var ikke helt rett.Håper det var til hjelp
 

Vedlegg

  • 20160426_172142.jpg
    20160426_172142.jpg
    66,9 KB · Sett: 154
  • 20160508_051020.jpg
    20160508_051020.jpg
    211,1 KB · Sett: 155
Jeg har noen bilder, du finner de vedlagt her. Noen byggetråd har jeg ikke, men du finner masse god info på youtube, og @glennrlie har en fin blogg med et innlegg om hvordan han har bygget sin.

Jeg husker ikke størrelsen på materialene jeg har brukt. Har ikke noe å måle med for hånden nå, men kan heller komme tilbake til det. Mener jeg gikk for det største som var å oppdrive slik at rammen skulle bli høy nok til å kunne ha et fat på den hyllen nede i fryseboksen.

Hengslene ble bra. Du bruker bare de som er på lokket i utgangspunktet og borer nye hull til disse i selve rammen.

Jeg gikk for Perlick med flowcontrol. Angrer ikke et sekund på det. Uansett hva du går for ville jeg i hvert fall kjøpt rustfrit. Det varer lenger, og vil sånn sett over tid være billigere da du slipper å bytte kraner igjen..

Om jeg skulle bygget den igjen ville jeg nok festet kranene noe høyere opp på rammen, og laget til en løsning for driptray i samme slengen.
Takk for god informasjon i denne, og i vis meg din kegerator tråden. Har et par spørsmål da jeg er midt i planleggingsfasen og driver med innkjøp.
Du nevner i det siterte at du ville hatt kranene høyere, er det for å feste dryppbrett eller er det noen andre gode grunner?
De ølslangene du viser på deilige bilder, ser ut som myke og fine slanger, hva slags slanger er det og hvor har du kjøpt dem? Totalmengde slange brukt, samt lengde pr øllinje?
Har du skumproblemer?
Beklager masse spørsmål, men bruker en god del penger på denne og vil få det skikkelig!
 
Takk for god informasjon i denne, og i vis meg din kegerator tråden. Har et par spørsmål da jeg er midt i planleggingsfasen og driver med innkjøp.
Du nevner i det siterte at du ville hatt kranene høyere, er det for å feste dryppbrett eller er det noen andre gode grunner?
De ølslangene du viser på deilige bilder, ser ut som myke og fine slanger, hva slags slanger er det og hvor har du kjøpt dem? Totalmengde slange brukt, samt lengde pr øllinje?
Har du skumproblemer?
Beklager masse spørsmål, men bruker en god del penger på denne og vil få det skikkelig!

Hei!

Beklager sent svar på denne...

Det hadde nok vært enklere å montere dryppbrett om kranene var plassert noe høyere, men er neppe noen umulighet slik kranene står nå heller. Tanken min bak å ha de slik de er nå var at håndtakene ikke skulle være høyere enn lokket på fryseboksen.

Jeg har brukt myke 3/16" slanger til øllinjene. Jeg har handlet alt på Vestbrygg i butikk så er litt usikker på hvilke dette er i nettbutikken, men tipper det er denne jeg har:

https://www.vestbrygg.no/produkt/smautstyr/slanger/superflex-bevlex-slange-316/

Jeg har to forskjellige lengder på slangene. Jeg mener det ene settet med slanger er 1,6 meter og det andre 2,0 meter. Tanken her var å benytte de lange til høyt karbonert øl og motsatt. Slange koster ikke allverden så her kan man prøve seg litt frem for å se hva som funker og eventuelt klippe av litt om flowen går for sakte.

Jeg har kraner med flow-kontroll og har aldri slitt med skumproblemer. Det skal fint være mulig å lage et balansert oppsett uten som ikke skummer, men her gikk jeg bare snarveien om flow-kontroll og angrer ikke et sekund på det. Veldig lettvindt og greit.
 
Takker så mye for svar.
Jeg tipper at mine kraner nok kommer midt på kragen. Så håper jeg/tror at jeg skal kunne trikse til en magnetisk drypphylle på ett eller annet vis.

De slangelengdene du benytter deg av hadde vært optimale for meg også. Jeg har intertap med flowcontroll selv. Alle anbefalinger/kalkulatorer sier dog at en skal ha lange linjer og ikke under 3 meter.
Har testet litt med å tappe fra en 2 meter linje jeg har satt opp midlertidig, det ble det mye skum. Men her et der rom for brukerfeil. Jeg hadde bla annet en liten lekkasje til balllocken, så jeg er ikke ferdig testet enda.

Men da lever håpet om myke fine organiserbare slanger som ikke må være fælt lange! Takk.
 
Men da lever håpet om myke fine organiserbare slanger som ikke må være fælt lange! Takk.
Men det er vel mulig å legge lengden i en kveil, som festes med strips?
Da har du mulighet til hvilken som helst lengde, men kveilen gjør at strekket ikke blir lengre enn det trenger for å være ryddig i keezeren.
 
Men det er vel mulig å legge lengden i en kveil, som festes med strips?
Da har du mulighet til hvilken som helst lengde, men kveilen gjør at strekket ikke blir lengre enn det trenger for å være ryddig i keezeren.
Joda, jeg har jo det. Men som den estetiker med et snev av ocd jeg er, skulle jeg ønske jeg klarte meg med lang nok linje!
 
I mitt hode så tør jeg ikke montere kraner slik det er gjort her. Det har mest å gjøre med at min plassering av keezer vil være på en plass med gjennomgangstrafikk, og jeg er redd at jeg eller andre slår borti kranene. Planen min er å montere kranene på en fjøl eller et rør som står på lokket. Ikke smart med hensyn til kødd med å åpne men for meg tror jeg det blir det minste ondet.

Ønsker også bedre lagringsmuligheter for øl, og kunne tenke meg plass til 6 til 8 fat og bruke ca 4 kraner i starten.
 
Tilbake
Topp