Vis din kegerator / øleskap!

Jeg har ikke erfaring med ventmatic, men 425SS er ufeilbar. nyere Perlic som den til høyre 525SS er ikke anbefalt. håper noen vil bytte :)
 
Beard Brew Kegerator nr.2 er komplett. Denne gangen fant jeg et pent brukt tappetårn fra ei kneipe i Bayern på Ebay. Kjøleskapet
er litt større enn det første, så det var bare å ta ut hyllene for å plass til fatene.

WhatsApp%20Image%202017-01-11%20at%2018.51.20_zps7lwvhzko.jpeg


WhatsApp%20Image%202017-01-11%20at%2018.51.26_zpsxfezc5hr.jpeg
 
Endelig er jeg ferdig med min første kegerator! Den rommer 4 x 19 liters corneliusfat og en 2 kg co2 med regulator med 3 utganger. Har hengt opp et manifold med 3 utganger i tillegg slik at jeg også har et ledig uttak jeg kan bruke til å purge fat med etc.

Stoutkran er på plass og regulator for nitrogen er bestilt, så da er det bare å begynne å fylle opp keezeren med øl!

Har forøvrig malt keezeren med tavlemaling slik at menyen kan skrives rett på boksen.
20170129_192840.jpg
20170130_183058.jpg
 
Hei jeg har kjøpt Beergas på Air Liquide i drammen. 20kg leie flaske.
Er den med stigerør? Da får du flytende nitrogen i ventilen, noe den ikke takler. sliter litt med det. har tappet om til sodastream falske, men får det ikke helt til. Blir for utolmodig, carbonere for høyt og får ikke rette resultatet er hva jeg har gjort
 
Neivell, men det er det altså. Hvordan får de mer enn 300bar om den ikke er flytende? og det står på flasken "med stigerør"
 
Hvordan type flaske er det du har? Typiske beergas flasker er trykktestet til rundt 300 bar men det er ikke mer enn rundt 130-150 bar trykk på en beergas flaske om jeg ikke husker feil. Nitrogen eller oksygen flasker har vel rundt 200-220 bars trykk ved romtemperatur.

Om det skulle være stigerør på flaska du har så vil ikke det ha noe å si ettersom beergas inneholder kun nitrogen og co2 i gassform. Eneste forklaringen på at du eventuelt skulle ha flytende på flaska di er om du har fått den fylt av noen som ikke vet hva de driver med. Om du har flytende nitrogen på en gassflaske som ikke har sikkerhetsventil/sprengblekk i ventilen og den viser 300 bar på regulatoren så er den i fare for å eksplodere. Flytende gass ekspanderer noe voldsomt i romtemperatur og en vanlig gassflaske er ikke i stand til å holde på trykket om den er overfylt.
 
Eksplodere er kanskje et litt voldsomt ord. Det som mest sannsynlig vil skje er vel at ventilen skytes av med en kraft som kan løfte 1-2 semitrailere med to hengere, og så vil flaska skytes andre veien og fyke rundt i rommet i en voldsom hastighet og knuse alt i dens vei til den er tom for gass...
 
Det er AGA som har fylt den. Og dårlig med semitrailere å teste med,nermeste jeg kommer er en gammel Zetor, får prøve med den.
Flasken er fylt og levert av folk som vet hva dem driver med. Er faktisk jobben deres. men att Beergas leveres med og uten stigerør forbauser meg litt. da må altså noen ha bruk for flytende nitrogen i ølet eller foretrekke å ha flasken opp ned.
Btw. finnes det typisk beergas flasker? De jeg har sett er vanlige Nitrogenflasker med miks nitro og co2
 
"Det som mest sannsynlig vil skje er vel at ventilen skytes av med en kraft som kan løfte 1-2 semitrailere med to hengere, og så vil flaska skytes andre veien og fyke rundt i rommet i en voldsom hastighet og knuse alt i dens vei til den er tom for gass..."
Underholdende lesning det skal du ha, men forståelse for fysiske lover er det verre med. Skal denne "bomben" løfte noe som helst må den stå fast, flytter flasken seg så flytter den ingen ting annent enn seg selv. (om det ikke er lettere en flaska da, noe jeg ikke tror en semitrailer med to hengere er. jeg har kjørt semitrailer i 10 år, dog med bare en henger da)
 
Nitrogen blir ikke til væske før ved -150 og da trenger man ikke trykkbeholder, men termos. I beergas er det således ikke flytende nitrogen. CO2 blir væske ved 56bar og 20 grader. I lufta rundt oss er det 78% nitrogen og dykkerflaska mi har 330bars trykk. Det er ikke væske på den. Om det finnes væske på beergasflaska må det i såfall være CO2.
 
Ja... min forståelse for gass og hvordan den fungerer er nærmest ikke eksisterende. Jeg har tross alt bare jobbet med vedlikehold av gassflasker + fylling av blandgass, rene gasser og spesialgass i rundt 20 år så det er ikke rart at jeg ikke vet hva jeg snakker om...
35.gif
34.gif
36.gif


Kanskje ting har forandret seg siden jeg jobbet med gass, men den gang var det i allefall aldri noen som fylte flytende nitrogen på gassflasker. Det er like smart som å ha tørris på 1.5 liters plastflaske. Og i løpet av 12-13 år i bar og restaurant-bransjen opplevde jeg aldri at noen hadde "bruk for flytende nitrogen i ølet eller foretrekke å ha flasken opp ned".

En beergas flaske vil aldri ha 300 bars trykk da det vil være umulig da en slik blanding ikke er mulig pga det lave maks trykket på co2. De fleste gassflasker som brukes i Norge av Yara, AGA, Air Liquide er flasker som er trykktestet til 300 bar og har opp til 200-220 bars trykk i gass form. Bortsett fra Co2 som har c.a. 50-60 bars trykk i flytende form (dette trykket vil stige i varm temperatur og synke ved kald temperatur).

Jeg har sett en flaske i en kurv med 11 andre flasker dette i bakken, få ventilen slått av og fly flere hundre meter inn i skogen (i kurven med 11 flasker i... totalt rundt 800-1000 kg)... men for all del, ikke tro på meg. Jeg har jo ikke peiling...
113.gif
 
Det fylles ikke flytende co2 i beergas. Det er nitrogen og co2 i gassform. Co2 i romtemp holder et trykk på c.a.50 bar. Pga blandingen (70-30, 80-20, el.l) vil man da få et lavere makstrykk en f.eks om man har en flaske med ren nitrogen (som full ligger på c.a. 200 bar i romtemp).

Ikke siter meg på dette, men fra minne så mener jeg å huske at en full beergas flaske vil ha et trykk på c.a. 150 bar i romtemperatur...

Man kan vel kanskje få 300 bar på en beergas flaske om man legger den i peisen eller på et bål eller noe, men det er ikke noe jeg vil anbefale.

Redigert for feil.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp