Kellerbier

Hvis du allerede har lager-slurry, så vil man vel bruke den?

Litt upresis her. Brygget den serien med lager for lenge siden, så ingen slurry nå. Tar alltid vare på slurry når jeg brygger, og lar ofte gjæren min bestemme hva jeg kan brygge. Nå har jeg ikke brygget på over et år, så starter på scratch gjærwise med en 1318, og tydeligvis en 34/70, som jeg blir anbefalt her.

Jeg ville lest meg opp på litt flere erfaringer med kellerbier. Det er noen ganger de stilgreiene faktisk kan ta litt feil av en stil. Litt kjedelig, siden det er det det blir bedømt etter, og kanskje ikke er helt korrekt. Men greit å dobbeltsjekke, synes jeg.

Skal helt klart lese mer om Kellerbier, Jeg forstår skepsisen til at det både kan være acetaldehyde og diacityl i sluttproduktet, men som du kanskje vet, finnes det andre ølstiler hvor det er passende med "usmaker", eller produsenter som har usmaker som en del av sin hussmak, f.eks. Samuel Smith, som jeg synes lager helt konge smørøl. Det høres jo også naturlig ut, med tanke på prosessen, at en ung kellerbier kan ha hint av en eller begge. Jeg tror ikke jeg går for noe sånt ved første runde, men skal vurdere det hvis jeg skal brygge en slik igjen.

Men jeg er ellers enig i at en amerikansk stilguide ikke er den sikreste kilden til hvordan en lokal tysk lager skal smake, hehe.
 
All den tid vi hjemmebryggere prøver å unngå usmaker, så føler jeg det er toppen av krona å klare å styre mengden "usmaker" til et stilriktig nivå.
 
Kart og terreng/modell og virkelighet. Noen ganger er virkeligheten såpass uryddig at det begynner å bli tvilsomt å tro noe særlig på noen modell av den. Og jeg tror det gjelder i ganske høy grad for kellerbier.

Skal du lære å lage passe mengde diacetyl, skal du kanskje helst konsultere noen som er drevne på å brygge Urquell-type pils. Der er det jo definitivt en del av det typeriktige å ha en passe dose diacetyl.
 
Min neste lager blir med Lallemand Diamond, evt. en split batch med w34/70. Spennende å sammenligne – disse to har temmelig like egenskaper på papiret. Tror Diamond er en god allround gjær.
 
Anbefaler deg å brygge dette med tørrgjær 34/70 - blir kjempegodt. Det er denne eller lignende gjær som brukes til denne slags øl i Bayern.
Og så ville jeg latt være å cold crashe - dette gjør jeg aldri, men spesielt for dette ølet ville jeg latt være..!
I Franken gjærer/lagrer de ølet i lange ganger, gravd ut i hauger i terrenget - og for å ha kortest mulig logistikk serveres det enkelt og greit på haugens overflate. På en sånn haug vi besøkte i fjor var det 24 såkalte Bierkellers - ganske misvisende navn, da du sitter ute og drikker.!
Fantastisk flott når været er bra! :)
Han lager sykt mye godt øl, og den kellerbieren er en av dem! (Mai-bocken er en annen)
[Edit: Mobiltypos fikset....]
 
Sist redigert:
Han lager sykt mye godt øl, og den kellerbieren eren av dem! (Mai boken er en annen)
I mitt hode og min gane er den mai-bocken noe av det beste jeg har smakt..!! :) Desverre tomt nå..
- Forstår, utfra det du skriver, at du frekventerer Brix Brygghus..?
 
Kaster inn enda en gjær inn i debatten.... :)
Brygget en lys Kellerbier jeg likte veldig godt.

Den er basert på denne oppskriften:
Make Your Best Pale Kellerbier

- og denne gjæren gjæret på 13 grader:
imperialyeast.com

Samme som wlp036, den der. Altbiergjær.

Det slår meg at dette blir noe i nærheten av en fersk kølsch? Men altbiergjæren er mindre fruktig enn kølschgjæren fort kan bli.


Jeg har en ennå ikke helt ferdig karbonert pils på gristen fra kellerbieren min, som ligger på 11 EBC, altså opp mot grensa mellom pale og amber kellerbier, etter BJCP. Hvis jeg drikker den nå, så er den vel innafor?

Det er nærliggende å trekke inn Zwickelbier her, som er en litt svakere og litt mindre bitter kellerbier, drukket fersk. Men den er vel ikke så lys, tror jeg.

Jeg synes det begynner å bli vanskelig å bruke stilbegreper når valgfriheten blir for stor. Det er ikke noen innvending mot å brygge ølet som man vil, men gjær har veldig mye å si for karakteren til et øl. Med den gjæren Weikert foreslår, blir det vel en fersk engelsk golden ale? Wyeast 12175 er den samme - med de vanlige forbeholdene - som WLP023 Burton Ale, og den lager i alle fall Engelsk Øl.

Jeg brygga en gang en split batch med engelsk golden ale; den ene gjæra med kølschgjær, den andre med engelsk ølgjær - WLP013, tror jeg. Og det var jo bare den med 013 som blei en golden ale. Den andre blei en kølsch, eller et kølschaktig øl.
 
Sist redigert:
Jeg blei litt nysgjerrig på hvem Josh Weikert var, og googla litt. Det jeg fant, forklarer meget. Fyren er statsviter, "specializing in political communication and political psychology". Han kan selvfølgelig gjøre svart til hvitt og engelsk øl til tysk:D!
 
I mitt hode og min gane er den mai-bocken noe av det beste jeg har smakt..!! :) Desverre tomt nå..
- Forstår, utfra det du skriver, at du frekventerer Brix Brygghus..?
Skal ikke kuppe eller forsøple tråden, så et kort svar: Har vært på Brix noen ganger, selv om jeg bor i Stavanger. Fantastisk plass. Heldige de som bor på Bryne. Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg nok vært der oftere.
 
Samme som wlp036, den der. Altbiergjær.

Det slår meg at dette blir noe i nærheten av en fersk kølsch? Men altbiergjæren er mindre fruktig enn kølschgjæren fort kan bli.


Jeg har en ennå ikke helt ferdig karbonert pils på gristen fra kellerbieren min, som ligger på 11 EBC, altså opp mot grensa mellom pale og amber kellerbier, etter BJCP. Hvis jeg drikker den nå, så er den vel innafor?

Det er nærliggende å trekke inn Zwickelbier her, som er en litt svakere og litt mindre bitter kellerbier, drukket fersk. Men den er vel ikke så lys, tror jeg.

Jeg synes det begynner å bli vanskelig å bruke stilbegreper når valgfriheten blir for stor. Det er ikke noen innvending mot å brygge ølet som man vil, men gjær har veldig mye å si for karakteren til et øl. Med den gjæren Weikert foreslår, blir det vel en fersk engelsk golden ale? Wyeast 12175 er den samme - med de vanlige forbeholdene - som WLP023 Burton Ale, og den lager i alle fall Engelsk Øl.

Jeg brygga en gang en split batch med engelsk golden ale; den ene gjæra med kølschgjær, den andre med engelsk ølgjær - WLP013, tror jeg. Og det var jo bare den med 013 som blei en golden ale. Den andre blei en kølsch, eller et kølschaktig øl.
Mulig jeg er på ville veier med en overgjær. Viktigste er jo at ølen ble god, men er lagergjær det riktige for denne ølstilen?
 
Jobber i en brew-pub på si..
Vårt mest populære øl er "Kellerpils" med Pilsner malt + litt acid malt + litt carapils. Humlet til ca 25 IBU og gjæret på 10 grader med 34/70.
I all sin enkelhet er dette et veldig godt øl, og veldig annerledes enn tradisjonell pils / lager..!! :)

Edit: Glemte å nevne at Bryggeren i pubben er fra Bamberg, og gikk i lære der nede..
Blir fristet til å prøve å brygge den. Som jeg stadig blir når jeg leser her på forumet...
Burde hatt mer fritid :D
Ble nysgjerrig på humlen i denne og hva som gjorde den "veldig annerledes enn tradisjonell pils"
 
Blir fristet til å prøve å brygge den. Som jeg stadig blir når jeg leser her på forumet...
Burde hatt mer fritid :D
Ble nysgjerrig på humlen i denne og hva som gjorde den "veldig annerledes enn tradisjonell pils"
Prøv å brygg ølet - så vil du merke at det rett og slett smaker annerledes enn vanlig pils!
Jeg har brukt Perle i mitt øl.
 
Er det noe i prosessen, eller ... ? Det der er jo oppskrift på en helles. Men hvis du sier at det er veldig forskjellig fra en norsk pils, er jeg enig.

Brygger fra Bamberg??? Det hadde vært veldig artig om du fikk ham til å lese disse kellerbier-trådene, og kommentere.
@Finn Berger - Bryggeren min leste hurtig gjennom denne tråden, og kommenterte vel aller mest på kommentaren din om eikepreg. Dette ville blitt helt feil i en Kellerbier - ellers bekrefter han at 34/70 er den klart mest typeriktige gjæren som man får tak i her. I Bamberg-området er det variasjoner fra bryggeri til bryggeri. Og så bekreftet han oppskriften som jeg gjengir høyere oppe.
Var fryktelig travelt på jobb for både han og meg i går kveld, bl.a med en delegasjon fra Norbrygg på besøk, så fikk ikke snakket så mye mer om det, men er selvsagt bare å komme med konkrete spørsmål..! :)
 
Mulig jeg er på ville veier med en overgjær. Viktigste er jo at ølen ble god, men er lagergjær det riktige for denne ølstilen?

Det er i alle fall det vanlige. Jeg har lest at noen bruker alegjær, og da er sikkert ikke alt-gjær feil. Det var mer den engelske ølgjæren jeg reagerte på.
 
@Finn Berger - Bryggeren min leste hurtig gjennom denne tråden, og kommenterte vel aller mest på kommentaren din om eikepreg. Dette ville blitt helt feil i en Kellerbier - ellers bekrefter han at 34/70 er den klart mest typeriktige gjæren som man får tak i her. I Bamberg-området er det variasjoner fra bryggeri til bryggeri. Og så bekreftet han oppskriften som jeg gjengir høyere oppe.
Var fryktelig travelt på jobb for både han og meg i går kveld, bl.a med en delegasjon fra Norbrygg på besøk, så fikk ikke snakket så mye mer om det, men er selvsagt bare å komme med konkrete spørsmål..! :)

Nei, jeg er blitt klar over at den bruken av eik er feil. Men det er skikkelig godt, særlig når du skal nyte ølet i sommervarmen:). En liten tøtsj av Rioja:confused:.

Det hadde vært artig å høre hvordan han vurderer gristen jeg bruker:
Malt til 25 liter
2,5 kg pilsnermalt
1,0 kg vienna
1.0 kg lyst münchner
0,5 kg mørkt münchner
0,2 kg syremalt

Den er nesten mørk nok til å tilfredsstille BJCPs krav til en amber (tradisjonell) kellerbier. Jeg brygga den som en pils nå, med L17 fra Imperial, og kaller den en gyllen pils. Men den kunne jo like gjerne vært kalt en kellerbier. Men den smaker dessverre ganske reint allerede, før karboneringa er helt ferdig:p.
 
Sist redigert:
Da vil jeg veldig gjerne vite litt mer for å lage meg den oppskrift.
Kun bitterhumle?
Mesketemp?
Hvilken alkoholprosent?
Min oppskrift var omtrent slik:
Malt:
95% Pilsener
5% Acid Malt
OG 1,048 - ABV < 5%
Humle
Perle til 25 IBU, tilsatt på ca 60 min
Gjær
W34/70 - tre pakker pr gjæringsfat (evt en stor starter)
Gjæret på 10 grader i ca fire uker

Lykke til..! :)
 
Nei, jeg er blitt klar over at den bruken av eik er feil. Men det er skikkelig godt, særlig når du skal nyte ølet i sommervarmen:). En liten tøtsj av Rioja:confused:.

Det hadde vært artig å høre hvordan han vurderer gristen jeg bruker:
Malt til 25 liter
2,5 kg pilsnermalt
1,0 kg vienna
1.0 kg lyst münchner
0,5 kg mørkt münchner
0,2 kg syremalt

Den er nesten mørk nok til å tilfredsstille BJCPs krav til en amber (tradisjonell) kellerbier. Jeg brygga den som en pils nå, med L17 fra Imperial, og kaller den en gyllen pils. Men den kunne jo like gjerne vært kalt en kellerbier. Men den smaker dessverre ganske reint allerede, før karboneringa er helt ferdig:p.
Den oppskriften jeg har referert til tidligere i tråden er hans foretrukne grist til dette ølet (ikke nødvendigvis med Perle). Jeg har ikke snakket med han siden fredag, men skal prøve å få en tilbakemelding til deg..!! :)
 
Tilbake
Topp