Hvis du allerede har lager-slurry, så vil man vel bruke den?
Litt upresis her. Brygget den serien med lager for lenge siden, så ingen slurry nå. Tar alltid vare på slurry når jeg brygger, og lar ofte gjæren min bestemme hva jeg kan brygge. Nå har jeg ikke brygget på over et år, så starter på scratch gjærwise med en 1318, og tydeligvis en 34/70, som jeg blir anbefalt her.
Jeg ville lest meg opp på litt flere erfaringer med kellerbier. Det er noen ganger de stilgreiene faktisk kan ta litt feil av en stil. Litt kjedelig, siden det er det det blir bedømt etter, og kanskje ikke er helt korrekt. Men greit å dobbeltsjekke, synes jeg.
Skal helt klart lese mer om Kellerbier, Jeg forstår skepsisen til at det både kan være acetaldehyde og diacityl i sluttproduktet, men som du kanskje vet, finnes det andre ølstiler hvor det er passende med "usmaker", eller produsenter som har usmaker som en del av sin hussmak, f.eks. Samuel Smith, som jeg synes lager helt konge smørøl. Det høres jo også naturlig ut, med tanke på prosessen, at en ung kellerbier kan ha hint av en eller begge. Jeg tror ikke jeg går for noe sånt ved første runde, men skal vurdere det hvis jeg skal brygge en slik igjen.
Men jeg er ellers enig i at en amerikansk stilguide ikke er den sikreste kilden til hvordan en lokal tysk lager skal smake, hehe.