Amber lager/kellerbier som jeg brygget 31.08 er nå slengt på fat. Det interessante er at jeg fikk mer kellerbiervibb av den når jeg smakte en gravityprøve på dag 7, enn jeg fikk når jeg flyttet den over på fat på søndag. 7 dager gammel hadde den toner av våt hund, vått gress, bløt tilstedeværelse av tåke fra gjær og sikkert litt humle, blomst, krydder, mer markant bitterhet etc. ting jeg tenker passer en kellerbier, men kanskje litt for mye av dette. Nå hadde den mer av den klassiske "lager som ikke er lagret"-vibben, ustrukturert på en annen måte, ale-clean, men ikke lager-clean. Det er jo naturlig ut fra hva en kellerbier skal være, men når man leser oppskrifter og hva slags prosess hjemmebryggere av kellerbier-stil lager ser ut til å gjøre, sliter jeg med å forstå at man klarer å få til noe som ligner de tysk, ekte kellerbier hvis man drikker den 25-30 dager etter brygging. Hvis jeg hadde turbokarbonert noe av den jeg laget på dag 11-12, tror jeg at min lager hadde vært nærmere det jeg prøvde på enn det jeg har nå.
Jeg skal smake igjen om noen dager når den er karbonert, men ting tyder på at jeg nå heller bør lagre den på 0 grader i en måned og kalle den en half assed amber lager. Det er helt i orden for smaksløkene, men bryggeren i meg er ikke helt forøyd.
Den ble gjæret på 9,5 grader og opp til 14-15 noen dager, før den har stått noen dager på 7-8.
btw,
@Finn Berger, kjøpte meg en
Tucher Æcht Nürnberger til, som hadde en helt forferdelig smak som minnet om et forsøk på syntetisk fremstilling av skallet på et grønt eple. Det må vel være Acetaldehyd, if I ever knew the guy? Den greia der var veldig minimalt tilstede sist gang jeg drakk den også, men da var ølet en veldig fin smaksopplevelse.