Kettle souring og bruk av CO2

Kasse

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaringer med å syrne i meskekjelen (dvs meske og tilsette lacto for å la det stå noen døgn) og "toppe" med CO2 for å begrense tilgangen på oksygen? Har lest at det er anbefalt, men har null erfaring med CO2, så litt usikker på fremgangsmåte. Og om det er noe poeng i det hele tatt..

Mener også å ha lest at man kan jevnlig kan tilføre litt CO2 fra bunnen (f.eks gjennom tappekrana?) under syrningen (mener jeg leste om Lindheim som gjorde det).

Neon med erfaringer eller tips/forslag?

Det er skrevet mye om det på milk the funk, det kan ha noe for seg, men det er visstnok viktigere å forhåndssyrne til 4.5 ph for å gjøre livet surt (ba-dum-tss) for de feile typer bakterier. Hvis du begynner på 5.5 er det sannsynlig at disse får vokse og lage bleielukt selv om du bruker co2, og da får du sikkert problemer med skumfasthet i tillegg.

Forhåndssyrning og co2-flushing er en grei forsikring. Jeg har ikke prøvd uten å gjøre dette, men teorien er jo grei.

Min fremgangsmåte er å tette gryten, men ha gjærlås i lokket, og så kjøre co2 inn kranen i bunn av gryten, og på den måten flushe ut luften på toppen.

IMG_20160513_163721.jpg

Hehe, det var nesten som å se mitt "oppsett" :) (bortsett fra gjærlåsen)

Hvordan tilfører du CO2'en uten at det blir søl? Jeg bruker kranen i bunn til ph måling underveis, samt tapping etter kok. Mao greit å slippe å bytte ut kuleventilen som er der i dag med noe som kun er ment for tilføring av CO2, hvis du skjønner.

En annen ting, hvordan vet du at du har fyllt på nok CO2?

Hehe, det var nesten som å se mitt "oppsett" :) (bortsett fra gjærlåsen)

Hvordan tilfører du CO2'en uten at det blir søl? Jeg bruker kranen i bunn til ph måling underveis, samt tapping etter kok. Mao greit å slippe å bytte ut kuleventilen som er der i dag med noe som kun er ment for tilføring av CO2, hvis du skjønner.
Har laget en slange som festes til co2-flasken i den ene enden, og med mine vanlige hurtigkoblinger i andre enden. Denne kobles så videre til en silikonslange (som vanligvis brukes til vann/vørter) med hurtigkoblinger i begge endene. Denne slangen kobler jeg på kranen i gryten.

For å unngå at ølet kan renne inn i co2-regulatoren trekkes slangen gjennom håndtaket på gryten, slik at slangen er innom et punkt høyere oppe enn ølnivået i gryten.

En annen ting, hvordan vet du at du har fyllt på nok CO2?
På samme måte som du vet når corneliusfatet er flushet med co2. Med andre ord; det vet du ikke.

20160512_153638.jpg

Sist redigert:
Takk for meget bra svar @Hannaas ingen ting slår bilder :) Jeg skal teste ut dette ved neste anledning! Må bare få co2 flaske(r) og regulatorer i hus

Jeg har gjort kettle souring ved å koke opp for å sterilsere vørteren og kjøle til 40c og ha i lacto. Utett lokk går vel helt fint om man koker først da det ikke skal være noe endobakterium igjen. Har heller ikke forhåndssyrnet. CO2 har jeg heller ikke brukt.

Brukte Lacto LGG som kultur da.

Såvidt meg bekjent så er Lacto LGG svært lite begeistret for oksygen og at man kan risikere å ende opp med en gryte med "oppkast".. Tror ikke det har så mye med hva du har gjort med vørteren i forkant. Jeg har brukt plastfolie og lokket godt fast, og det har forsåvidt fungert greit. Men hvis man allikevel har CO2 i hus så tenkte jeg å teste ut å bruke det for å eksponere vørteren for minst mulig oksygen under syrninga

Ikke noe oppkast for meg :). Jeg antar mengden med oksygen i en kokt vørter er relativt liten... Kan egentlig ikke huske å ha lest noe kultur om at Lactobacillus kan lage noe annet enn melkesyre? Kan den altså lage smørsyre?

Tilbake
Topp