Keykeg. Skum problemer

Hei. Jeg kom tilfeldig over noen keykeg dunker med øl ferdige. De Gikk ut på dato 1 mars.

De er på 30l
Har IPA, ale og hvete øl.

Har forsøkt litt forskjellig trykk inn. Hva mener dere? De står kaldt i ett kjøleskap. Tilkoblingen i toppen er av riktig type.

Sånn det er i dag har jeg ikke skikkelig tappe kran. Bare en billig(80kr) brygg selv.

Jeg slet først på lørdagen med bare skum. Så hadde jeg ikke noen lang slange eller noe. Jeg var å handlet 4m 5mm slange i dag. Men fremdeles er det skum som kommer. Jeg ser også luftbobler i røret(vet ikke om dette har noe å si.)

Jeg har en skikkelig tappekran med regulering på siden. Men de var tomme for overganger til denne.

Hjelper dette eller er det noe annet man bør se på?

Skal nevnes at kompressor er liten å kanskje ikke holder kontinuerlig bra trykk.

Mvh Fredrik
 
Hei. Jeg kom tilfeldig over noen keykeg dunker med øl ferdige. De Gikk ut på dato 1 mars.

De er på 30l
Har IPA, ale og hvete øl.

Har forsøkt litt forskjellig trykk inn. Hva mener dere? De står kaldt i ett kjøleskap. Tilkoblingen i toppen er av riktig type.

Sånn det er i dag har jeg ikke skikkelig tappe kran. Bare en billig(80kr) brygg selv.

Jeg slet først på lørdagen med bare skum. Så hadde jeg ikke noen lang slange eller noe. Jeg var å handlet 4m 5mm slange i dag. Men fremdeles er det skum som kommer. Jeg ser også luftbobler i røret(vet ikke om dette har noe å si.)

Jeg har en skikkelig tappekran med regulering på siden. Men de var tomme for overganger til denne.

Hjelper dette eller er det noe annet man bør se på?

Skal nevnes at kompressor er liten å kanskje ikke holder kontinuerlig bra trykk.

Mvh Fredrik
Ville virkelig anbefalt en skikkelig tappekran. Av erfaring er picnic-kraner og billige "kina"-kraner kilden til mye skum. Anbefaler perlick eller intertap, koster fort en 600-700kr for kraner og koblinger, men da har du en skikkelig kran som varer i mange år.
 
Det er viktig å ha høyt nok trykk på KeyKeg. Hvis trykket er under likevektstrykk blir det skum i toppen av fatet, og disse tappes jo fra toppen. Fat i kjøleskap er bra. Med et par meter 3/16" slange bør picnickran funke helt fint.
 
Det er viktig å ha høyt nok trykk på KeyKeg. Hvis trykket er under likevektstrykk blir det skum i toppen av fatet, og disse tappes jo fra toppen. Fat i kjøleskap er bra. Med et par meter 3/16" slange bør picnickran funke helt fint.
Hva er "riktig" trykk for å få likevekt? Hvilket trykk blir keykeg fatene levert med?
 
Det kommer an på karboneringsnivået på ølet. Prøv med 1,2 - 1,5 bar, eller sjekk en karboneringskalkulator for aktuell øltype og legg trykket 0,2 bar over.
 
Hei
Sparka litt liv i den tråden her eg.
Har eit keykeg fat, ca 3 meter med 3/16 slange ut til en perlick med flow control.
Prøvd med alt fra 1 til over 3 bar med forskjellig posisjon på flow control ventilen men får nesten bare skum ut.
Noken forslag?
 
Vi bruker keykeg og tapper med Lindr når vi har kundearrangement på jobben. Har lånt Lindren til et 60 årslag til helga og tester nå. Bruker ekstern kompressor da Trykket ikke kan reguleres på Lindren. Kjører 2,4 bar. Har ca 2m 3/8 slange fra fatet til Lindren. Det fungerer fint. Må justere flowen litt ned på tappekrana.
Har lært meg at det må være fullt trykk fra kompressoren før keykeg koblingen kobles til fatet. Hvis ikke blir det et skumproblem.
Forøvrig står fatet varmt, i dag er det 35 gr. I bryggeriet.

Lykke til. received_284858950579100.jpegreceived_822544206259070.jpeg
 
Hehe, ja ser på bekledninga at det er varmt
2 meter med 3/8 slange var ikkje så langt, men det går vel noken sløyfer innvendig i Lindr'en.
Eg har ei dykkeflaske som kan reguleres mellom 0 og 4 bar.
Om eg har rundt 2 bar kjem ølet(skummet) veldig fort ut av kranen så må begrense veldig med flow control ventilen.
Har lest på noken utenlandske forum og der snakkes det om 5-6 meter med slange, men trudde flow control ventilen skulle kompansere for det.
Fatet står i eit kjøleskap som holder 4 grader. Ølet går ut gjennom kjøleskapet og rett gjennom ein vegg til tappekranen.
Lurer på å prøve lengre slanger bare for å ha prøvd
 
Tilbake
Topp