Kildevann vs springvann

På hytta i Valdres har vi en vannkilde som leverer iskaldt vann hele året. Vannet kommer opp fra grunnen og er et meget godt drikkevann. Vil det gjøre noen forskjell på brygget om jeg bruker kildevann i stedet for springvann? Under rensingen blir vannet i Oslo først tilsatt CO2 og kalk for å få rette surhetsgraden. Deretter tilsettes alminiumsforbindelser for å få slammet til å samle seg (flokkulere). Etter at slammet er fjernet blir det igjen tilsatt kalk for riktig Ph. Når vannet er desinfisert vha UV tilsettes litt klor.
Har noen brygget med rent kildevann?

Sist redigert:
Har ikke prøvd selv, men vørteren kokes jo 60-90 min så bakterier skulle vel ei være et problem.
Ang pH verdi kan du teste med strips for å teste surhetgrad

Men hva vil Ph-verdien si for øllet? Oslovannet holder en Ph på 7,4-7,9 og 17-21 mg Ca/l.
Har ikke målt Ph på kildevannet ennå.

Ph er viktig for meskeprosessen. Ideell Ph i mesken er vel 5.2. Maltet vil bidra til å dra ned Ph'en i vannet selv, men ofte må man justere hvis man vil treffe. Mellom 5 og 5.5 anses som et greit sted å ligge såvidt meg bekjent.

Kjør på. Vannet i kilden er antakelig bløtt med lav bufferkapasitet, og ikke egentlig så voldsomt ulikt (i bryggeteknisk forstand) fra springvannet. CB bruker vann fra sin egen kilde, så hvorfor ikke?

Det er ikke PH i vannet som er avgjørende men vannets bufferkapasitet. Dvs vannets evne til å holde PH stabil. Hvis det er kalkrik berggrunn i området vil vannet kunne være vanskelig å bruke til å brygge pils og lysere øltyper. Ofte får en indikasjon hvis en bruker vannet til vask oppvask o.l. Skummer det dårlig er dette et tegn på mye oppløst calsiumcarbonat og høy bufferkapasitet. Er det ikke dolomitt eller kalkstein i berggrunnen kan en for enkelhets skyld legge til grunn at vannet er bløtt.

mvh
Bårdd

Her var det en del vann-kunnskap ser jeg. Jeg har tilgang på ultrarent RO-vann og har lurt på om dette kan brukes til brygging.
Jeg har ikke peiling på vann, men jeg regner med at det må tilsettes diverse for å bygge opp en type vann som kan brukes?

RO-vann må bygges ja. Anbefaler boka Water fra Brewers Publications av John Palmer og Colin Kaminsky om du vil lære mer om emnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for tipset. Fant boka på ebay og har bestilt. Så litt omfattende ut den boka, håper den har et eget kapittel for RO-vann, så får jeg starte der...

Tilbake
Topp