Kina-spenningsmåler viser 2500w v/bruk av CASO

Har en sånn kinagreie som viser spenning strøm og effekt. Via spole. Setter caso'en på 10 og da sier spenningsmåler at det trekkes 2500W.. har prøvd å bytte leder som går gjennom spolen og. Har jordfeil i huset. Måler 230 på ene lederen og 117 på andre lederen mot jord. Mellom lederne har jeg riktig spenning. Er det derfor displayet viser feil eller er det bare crappy greie?

Kan det være at kjelen jeg bruker ikke dekker hele plata? Når jeg trekker den ut til siden så ser jeg at effektforbruket synker.

!. få bort jordfeilen.
Finn em omsk (varmeovn) last og ohm dem med et mulrimeter som viser rett og regn ut efekten deretter, da ser du sånn noenlunde hvor feil instrumentet ditt er, her gjelder også regelem om maks utslag så finn gjerne en 2 Kw ovn.
Viser det mye feil med motorer og casioen er jeg redd du må leve med det.
Casioen er full av elektronikk, den likeretter og hakker igjen opp spenningen, 40 Khz ? så både instrumentet ditt og hunden din og andre greier kan fort vise feil.

Det trenger ikke være jordfeil hos deg. Alle på samme trafokrets er mulige "syndere". Bare ring e-verket og få de til å ta en jordfeilmåling.

Det er jordfeil i huset iallfall. Har ikke orket å finne ut hvis den er lokal eller kommer utenfra.

Fant en 2kW ovn i sted og den trakk 1920W. Mulig å få det mer presist? Det holder vel at ene lederen går gjennom spolen, eller er det noe mer å tenke på mtp plassering av spolen?

Har du målt spenningen? Om den er litt under standard får du langt under påstempla effekt. Det forholdet er kvadratisk, så et lite avvik nedover vil trekke effekten ned mye. Og, det er effektmåling du ser på, ikke spenningsmåling. Du har muligens begge da..

Har du digital strømmåler i huset, så kan du lese av effekt via den. Må trykke på "Mode-knappen", eller noe sånn for å gå fra total forbrukt energi til effekt. Denne er jo laget for å måle forbruk i heimen, så den burde være nøyaktig. Mål med og uten plata på, differansen skulle være effekt på plata (om da ikke varmtvannsberederen skulle slå inn i mellomtiden).

Har begge ja. Men uansett hvis jeg ser på I eller U så stemmer ikke tallene med hverandre ifht 234 som jeg måler. Men med plata på så får jeg et fall ned til 222v, ikke målt, bare sett i displayet forsåvidt. Men display og voltmeter viser samme spenning på inntaket.

Har du digital strømmåler i huset, så kan du lese av effekt via den. Må trykke på "Mode-knappen", eller noe sånn for å gå fra total forbrukt energi til effekt. Denne er jo laget for å måle forbruk i heimen, så den burde være nøyaktig. Mål med og uten plata på, differansen skulle være effekt på plata (om da ikke varmtvannsberederen skulle slå inn i mellomtiden).

Har ikke noe sånt tror jeg.

Har begge ja. Men uansett hvis jeg ser på I eller U så stemmer ikke tallene med hverandre ifht 234 som jeg måler. Men med plata på så får jeg et fall ned til 222v, ikke målt, bare sett i displayet forsåvidt. Men display og voltmeter viser samme spenning på inntaket.
Du vil få et spenningsfall ut til utstyret fra skapet ditt. Enda mer om du bruker suspekte skjøteledninger. Høres ikke usannsynlig ut at du kan ha spenningsfall fra 234 til 222V. Du skal se at kina måleren din er riktig! Og da får du heller ikke full effekt ut om rating på plata di er 230 eller 240V.

Har en sånn kinagreie som viser spenning strøm og effekt. Via spole. Setter caso'en på 10 og da sier spenningsmåler at det trekkes 2500W.. har prøvd å bytte leder som går gjennom spolen og. Har jordfeil i huset. Måler 230 på ene lederen og 117 på andre lederen mot jord. Mellom lederne har jeg riktig spenning. Er det derfor displayet viser feil eller er det bare crappy greie?
Hvorfor er det ikke riktig? At den bruker 2500 watt?

Men lurer på om det også er fordi ikke hele spolen blir dekket. Når jeg trekker kjelen ut mot siden så bruker plata mye mindre strøm.

Hvis det er lite jern i bunnen av kjelen blir induksjonen dårligere og du vil ikke få maks effekt av en induksjonsplatetopp. Kan evt forsøke med å legge en plate av jern nedi kjelen?
Angående kjev spenning til jord betyr ikke dette nødvendigvis jordingsfeil hos deg. I byer er dette gjerne mere regelen enn unntaket. Optimalt er spenningen til jord U/(kvadratroten av 3) fra hver av polene, altså ca 130V.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Står og tester et annet sted nå med en 30L kjele og da suger den 3.3kW ihht måleren.

Så da er vel alt i orden da.

Har 10V spenningsfall her og. Kabelen inn til skapet er ca 15M #2.5. Skjøtestumpen ut av skapet er ca en meter og det jeg antar er #1.5. Fra BT men skjøtekabelen er ratet til 16A.

Men lurer på om det også er fordi ikke hele spolen blir dekket. Når jeg trekker kjelen ut mot siden så bruker plata mye mindre strøm.

tenker du på at du ikke fyller hele rommet i spolen, egentlig jernkjernen da, ikke tenk på det isåfall, det betyr ikke noe.

Dette med at det må være noe magnetisk for at induksjonsovner skal fungere er ikke riktig, jeg har et vaskevannsfat av ukjendt ikke magnetisk materiale, det fungerer som bare det på indukshon, men hvor mage watt det drar ut av ovnen vet jeg ikke.

Dette med at det må være noe magnetisk for at induksjonsovner skal fungere er ikke riktig, jeg har et vaskevannsfat av ukjendt ikke magnetisk materiale, det fungerer som bare det på indukshon, men hvor mage watt det drar ut av ovnen vet jeg ikke.
Du har helt rett i at prinsippet med induksjonsoppvarming fungerer på alle metaller. Men tror komfyrer med induksjon er optimalisert med hensyn til at panner må være av stål. Det har nok å gjøre med strømstyrke og frekvens i spolen. Det vil nok bli dårlig effekt på en slik komfyr med en aluminiumsgryte for eksempel, fordi spolen og elektronikken er nok ikke laget for de strømmene som kreves for å få virvelstrømmer i aluminium.

Det er forøvrig samme prinsippet som brukes i en induktiv sensor bare at der ønskes ikke oppvarming av metallet, men man detekterer en endring i strømmen i spolen pga metall som kommer inn i magnetfeltet.

Tilbake
Topp