Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
Poenget er st magnettesten ikke er en facit
Vet ikke hvorfor de skriver det men det er et faktum at man induksjonoppvarme andre metaller som for eksempel aluminium."Materialet må være ferromagnetisk slik at det kan oppstå magnetisk hysterese. Game jerngryter er perfekte og nesten alle moderne kokekar er bygget for induksjon. Gamle aluminiumgryter, hvor bunnen er i aluminium, eller kobbergryter, kan ikke brukes."
http://www.tu.no/artikler/magnetisk-matlaging/259389
Hvilke plager? Feilsøking?Irriterer meg litt til over denne.
Du vet det finnes en øl mot disse plager....
Tror ikke måling av motstanden er en god ide. Hvis det er spoler/viklinger inne i bildet vil impedansen være forskjellig fra resistansen. Den endrer seg gjerne også med temperaturen på varmeelementet. Nøyaktig måling får du ved å la strømmen gå fysisk gjennom et multimeter.Hvis du har tilgang til et nøyaktig ohm-meter mål og regn ut. Lederen bør også ligge i midten av ringen for mest nøyaktig avlesing.
Beklager så meget at du misforsto meg,var bare litt spøkefullt ment i går.Hvilke plager? Feilsøking?
Irriterer meg litt til over denne.
Har et 3kW @ 240v element i hermsen. Kinagreia viser at jeg bruker 2.6kW. Elementet burde dratt ca 2780W alene her i huset. Så er det en litt småelekteonikk som utgjør ca nada + en Marchpumpe som Kinagreia mener trekker nesten 100W hvis jeg husker rett.
Er de greiene veldig unøyaktige på høyere forbruk? Må jeg strekke ene lederen gjennom ringen på en spesiell måte?
Syns det høyrest ganske normalt ut. Kva er det du meinar er unormalt?
Det er sikkert rata @240v. Og så likar jo amerikanarane å dra på litt.