Kina-spenningsmåler viser 2500w v/bruk av CASO

"Materialet må være ferromagnetisk slik at det kan oppstå magnetisk hysterese. Game jerngryter er perfekte og nesten alle moderne kokekar er bygget for induksjon. Gamle aluminiumgryter, hvor bunnen er i aluminium, eller kobbergryter, kan ikke brukes."
http://www.tu.no/artikler/magnetisk-matlaging/259389
Vet ikke hvorfor de skriver det men det er et faktum at man induksjonoppvarme andre metaller som for eksempel aluminium.

Og en til.
 
Mulig jeg er på tynn is, men dette har vel mulig med oppbygningen av induksjonselementet. Bildene du viser til har coilen rundt legemet som varmes opp og ved matlaging er coilen under legemet. Derav "magnetisk hystere". Gamle alukjeler og kobberkjeler virker ihvertfall ikke på mine induksjonstopper.
 
Forklaringen er her. https://www.physicsforums.com/threa...-work-why-aluminium-pot-does-not-work.252313/

Det to fenomener som gjør seg gjeldende. Det er hysteresetap og virvelstrømstap. For ikke magnetiske metaller har man ikke hysteresetap. Det er visstnok hysteresetap som er den største bidragsyteren og dette er forklaringen. Det lar seg i prinsippet gjøre å induksjonsoppvarme aluminium, men det krever større strømmer og høyere switchefrekvens. Bottom line det er billigere å produsere en induksjonstopp for magnetiske gryter.
 
Irriterer meg litt til over denne.

Har et 3kW @ 240v element i hermsen. Kinagreia viser at jeg bruker 2.6kW. Elementet burde dratt ca 2780W alene her i huset. Så er det en litt småelekteonikk som utgjør ca nada + en Marchpumpe som Kinagreia mener trekker nesten 100W hvis jeg husker rett.

Er de greiene veldig unøyaktige på høyere forbruk? Må jeg strekke ene lederen gjennom ringen på en spesiell måte?
 
Hvis du har tilgang til et nøyaktig ohm-meter mål og regn ut. Lederen bør også ligge i midten av ringen for mest nøyaktig avlesing.
 
Hvis du har tilgang til et nøyaktig ohm-meter mål og regn ut. Lederen bør også ligge i midten av ringen for mest nøyaktig avlesing.
Tror ikke måling av motstanden er en god ide. Hvis det er spoler/viklinger inne i bildet vil impedansen være forskjellig fra resistansen. Den endrer seg gjerne også med temperaturen på varmeelementet. Nøyaktig måling får du ved å la strømmen gå fysisk gjennom et multimeter.
Lag enkelt en fleksibel løsning til å gjøre dette ved å ta en kort jordet skjøteledning der du fjerner deler av den ytre isolasjonen, kutter den ene lederen og setter på plugger som passer i multimeteret i hver ende. Tror de fleste multimeterne takler opp til 20 ampere, men sjekk dette før du setter i gang.
Siden tangampermeteret også kun skal ha den ene lederen gjennom tangen har du vel allerede delt lederne i strømkabelen fra hverandre på en eller annen måte, eller måler du i sikringskapet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Irriterer meg litt til over denne.

Har et 3kW @ 240v element i hermsen. Kinagreia viser at jeg bruker 2.6kW. Elementet burde dratt ca 2780W alene her i huset. Så er det en litt småelekteonikk som utgjør ca nada + en Marchpumpe som Kinagreia mener trekker nesten 100W hvis jeg husker rett.

Er de greiene veldig unøyaktige på høyere forbruk? Må jeg strekke ene lederen gjennom ringen på en spesiell måte?

Syns det høyrest ganske normalt ut. Kva er det du meinar er unormalt?
 
Syns det høyrest ganske normalt ut. Kva er det du meinar er unormalt?

Viser den ikke litt lite? Akkurat nå så viser måleren at jeg bruker 2.7kW. Skrur jeg av hermsen så er det igjen 164W.

Dvs den mener at hermsen trekker 2536W, når den egentlig burde trukket 2700W.
 
Heilt normalt. March-pumpa trekker rundt 100w trur eg om det er HS-varianten. Eg trur alle varmeelement eg har sjekka (og det er ein del) gir mindre enn oppgitt til tross for at eg har godt over 230v i kontakten. Ofte er oppgitt effekt ved 240vac, kansje effektmerkingen er litt "på den sikre sida", og som regel aukar motstanden i varmeelementet ved oppvarming slik at den gir mindre enn det ein ohmar seg fram til i kald tilstand.
Mine 3kw element gir ca 2,7kw under drift, som eksempel.
 
Aha. Så jeg burde egentlig kanskje skaffe meg et 3.5kW element da. Er jo tydeligvis masse headroom igjen på en 16A-kurs. På en annen side er det jo ganske kjekt, For da har jeg jo 1000W igjen til å gjøre dekoksjon f.eks på samme kurs eller varme opp kettle top up vannet.
 
Tilbake
Topp