Kirsebærlambic

Brygger en kirsebærlambic for første gang og tenkte tilsette kirsebærpure i stedenfor hele kirsebær. Ser at mange anbefaler opp til 300g / Liter kirsebær men da mener de kanskje hele kirsebær? Tilsvarer det like mye i pure? Pureen er veldig tynnflytende og om jeg tilsetter 7,5kg på en 25 L batch ender jeg jo opp i 32,5 L og ølet blir tynnet ut. Noen erfaringer?
 
Min erfaring med likør er at steinene setter en fin smak så det bør være et bevist valg å sløyfe steinene. Har selv lager øl med 250g pr liter bringebær, jeg fikk akkurat plass til det da jeg stakk om før jeg tilsatte bær. 300g/l er mye, så om du ikke har plass må du redusere noe, men når kirsebær er i navnet så mville jeg kjørt på så mye du greier.
 
Ok! :)
Blir det mye thrub av kirsebærpure? (Den typen bryggselv selger) Har hatt i 5kg pure nå i bøtta og ligger på bortimot 30L. Ser at det ligger iallefall 5L nederst i bunnen av det som ligner på solid materiale (fra pureen, har akkurat omstikket før jeg tilsatte kirsebær slik at det ikke er store mengder gjærrester)
 
Sist redigert:
Coldcrash og stikk forsiktig om. Eller hiv frukta i en humlepose før du har den i. Lagde selv en hveteøl med masse bringebær i for en stund siden uten å gjøre noe som helst annet enn å stikke om en stund før flasking og lot det stå i ro så det som var igjen fikk lagt seg i bunnen. Ble et og annet bringebærfrø med, men fikk en overraskende klar øl. Det som blir med i flaska vil også legge seg i bunnen av denne så lenge flaska får stå i fred og tømmer forsiktig over i glass når du serverer.
 
Tilbake
Topp