Kit/ekstraktbrygging og pasteurisering

Vet mange sier det ikke er nødvendig å pastuerisere/koke ferdige kit/ektrakt, men jeg ønsker å gjøre dette likevel- Better safe than sorry.

Det jeg lurer på er hvor mange grader dette gjøres på og hvor lenge? Det jeg finner er kun grader/tid på for eksempel melkeproduksjon men jeg vet ikke om det er overførbart ift hva slags basilusker jeg vil holde til ett minimum når jeg brygger?

Pleier å praktisere 70-80 grader i 10 minutter, er dette innafor?

Jeg tror det er 70 grader, 10 min ja
men det kan vel kanskje være greit å koke så du blir kvitt evt. usmaker
hvis du skule være uheldig å kjøpe no dårlig ekstrakt, jeg vet ikke
bare en tanke

Er bare å koke så vet du at du er innafor. For drikkevann gjelder visstnok egentlig 80 grader i 3 minutter, men anbefalingen er uansett å koke siden det er lett å se når det koker. 80 grader holder nok også for ekstrakt, men med mindre det er veldig stor mengde som skal varmes opp så kan du like gjerne koke.

Blir ingen karamellisering av et lite oppkok. Men skjønner ikke hvorfor du skal pasteurisere da, for meg er det litt wtf. Er dette for å kompensere for eventuelle uhumskheter i ekstraktbrygg som ikke kokes? Da ville jeg gjort som @loebrygg
Eventuelt dra vørteren opp til 80C i 10 min. Men da flyttes jo humleskjema samt at en må kjøle.

Slik blir det:

1 gryte med 11 liter vørter som kokes og kjøles ned som vanlig.

2 gryter med opptil 3-5 liter vann+ utblandet ekstrakt som da får ett oppkok for å være sikker på at basilusker er avgått med døden.

Hva mener du med litt wtf? Ett uttrykk jeg ikke kjenner til? Ja det er for å være 100% på den sikre siden. Har dessverre hatt infeksjoner før og jeg er ikke sikker på grunnen, derfor kjører jeg heller litt over på den paranoide siden enn å få flere brygg ødelagt.

Ellers vil jeg nevne at mister John palmer anbefaler pasteurisering når man brygger ekstrakt

Jeg velger nå ihvertfall å koke i 10 -15
ikke for å pasteurisere, men for å få et klarere og bedre øl
innbiller jeg meg

Tilbake
Topp