Kjapt spørsmål om spraymalt.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Lite erfaring med spraymalt, men ønsker å bruke dette for å booste opp OG. Rasket med meg noen poser medium dme, og ser i etterkant at det finnes ekstra lys/lys/medium/mørk etc.
Enkel tommelfingerregel: lyst øl - lyst dme etc? Så lett og greit? Avgir de ulike typene noe annet enn ulik farge?
 
Jeg har alltid brukt lys DME for å øke OG, men det er bare fordi jeg ikke vil påvirke fargen på ølet. Om det er smaksforskjell vet jeg ikke, men når det brukes som et lite tillegg til all-grain mesking så vil jeg ikke tro at det har noen betydning annet enn for fargen.
 
Husk at når du tilsetter DME vil fargen på vørteren bli mørkere, selv om det er lyseste DME-variant. For minst mulig fargepåvirkning: Bruk lysest mulig DME. Når du har medium DME tilgjengelig, kan du jo kompensere ved å brygge lysere vørter i utgangspunktet, slik at fargen blir slik du ønsker etter tilsetting av ekstrakt.
 
Har ikke voldsomt mye erfaring med Medium DME, men det inneholder så vidt jeg vet noe crystalmalt. Kan foruten smak påvirke utgjæring. Brygger stort sett delmesk selv, bruker konsekvent lys DME for å booste OG uavhengig av øltype.
 
Tilbake
Topp