Kjedelig tema. Oppbevaring av utstyr.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Dette angår gjerne mest oss kjeller/vaskeromsbryggere.
Jeg har en ca. 8 gjæringsbøtter med tilbehør, samt alt som trengs til brygging av BIAB-metoden. Brygger i kjellervaskerom og har utstyret der. Gjæringsbøttene stabler jeg og har litt starsan i den øverste der alt av vannlåser og greier ligger i.

Har begynt å tenke at det kanskje ikke er opptimal lagring av utsryr. Starsan-suppa ser litt funky ut etter noen uker og jeg syns bøttene lukter ditto. Fukt og sopp er ord som faller meg inn.

Vasker selvsagt alt før/etter bruk, men....

Noen med erfaringer/tips her?

Tar litt plass, men jeg kjører bøttene i oppvaskaskinen på 70grader. På med lokket og en liten tust med tørkerull i hullet. Har aldri hatt lukt i de. Statsråd San innkalles før neste bruk.

Oppbevarer mine bøtter opp ned, med sist vaskede nederst, for å renne av seg. Da er de tørre. Starsanerer gjæringslåsen som skal brukes samtidig som jeg saniterer bøtta som skal brukes. Ellers ligger de bare i en liten boks frem til de skal brukes.

Jeg har alt småtteriet i ei bøtte med starsan. Gjæringskarrene skyller jeg godt, før de settes i kroken. Er ikke så nøye på det. Men jeg er derimot meget nøye på vask og desinf på bryggedagen.

Jeg oppbevarer alt tørt. Har slurva litt med tørking tidligere, men slutta med det da jeg fant mugg i flaskebøtta mi. Så lenge alt er tørt er det bare å stable det sammen, er nå min erfaring.

Jeg stabler gjæringskar i loftsboden etter en god vask etter bruk, men først får de stå opp ned og lufttørke et par dager i leiligheten sånn at de er helt tørre først. Har aldri hatt noe problem med mugg, eller at de lukter vondt.

Har ingenting liggende i star san mellom bryggeøkter. Må vel holde lenge å vaske og desinfisere den dagen man bruker utstyret :)

Enig, forsikrer meg om at alt er tørt, det tar som regel ikke mer enn ett døgn, før jeg lagrer utstyret. Den minste lille fuktighet som blir stående f.eks. i et gjæringsspann er kilde for en mulig bakterievekst.

Skyller av og tørker også det som har hatt kontakt med star-san, hvis ikke blir det ofte litt klissete hvis star-san får tørke.

Tilbake
Topp