Kjele i aluminium eller rustfitt stål?

TSH

Sitter og surfer litt på nettet etter kjele til brygging. Ser det er vesentlig prisforskjell på alu. og rustfri kjele.
Er det rustfritt som gjelder, eller går det helt greit med kjele i alu?
Vil tro at den rustfrie er lettere å gjøre ren, men er det andre ting jeg bør tenke på?

En annen ting jeg lurer litt på er kjølespiral. Skal denne ha stor klaring til veggen i kjelen?
Hvor dypt i kjelen skal den gå, termometeret stikker jo ett stykke inn?

Thomas.

Vi fyrer med aluminium kjele og det funker helt topp,vel og merke med gasshar ingen planer om annet. Kan tenke meg det kunne vært bedre med rustfritt og tykkbunnet kjele når det brukes elektrisk oppvarming. Gass og alu gryte + BIAB pose er helt knall,funke like bra som alt annet er nå min erfaring. Du lager i hvetfall meget bra brygg med det

Takker for kjappe svar. :ilike:
Har fått tilbud om å være med på ett brygg. Må slå til på det, så jeg får litt mere innføring i hva det går i.
For meg som fersking, så er det gull verdt tror jeg. Da er det nok enklere å bestemme seg for hva man skal handle inn. ;D

Thomas.

TSH skrev:
Takker for kjappe svar. :ilike:
Har fått tilbud om å være med på ett brygg. Må slå til på det, så jeg får litt mere innføring i hva det går i.
For meg som fersking, så er det gull verdt tror jeg. Da er det nok enklere å bestemme seg for hva man skal handle inn. ;D

Thomas.

Veldig smart, du får nok mange smarte tips og anbefalinger da.

Jeg tenker å utvide med en kjele ekstra, og da velger jeg rustfritt stål. Mest av helsemessige årsaker, stor usikkerhet i om den omfattende bruken i aluminium i alt fra hudpleie til kjøkkenredskap kan være en medvirkende årsak til de høye tallene på kreft. Er nok ikke konkludert med noe så vidt jeg vet, men skader ikke å være litt ekstra forsiktig? :-\

Tilbake
Topp