Kjele i vannbad

Hei!
Vil ikke en kjele med nesten kokende vørter slå seg (få ujevn bunn) hvis den settes i isvann!
 
Har jeg ikke tenkt på, hender jeg mesker små testbatcher i liten gryte i stekeovn og kjøler de i vannbad etter koking på komfyr.

Tror dette er litt avhengig av gryten du benytter, en ren alu gryte leder jo varme veldig godt, min har ikke slått seg.
Har du en stålgryte med innlagt aluminium for varmeledning i bunn vil sikkert dette kunne oppstå lettere.
 
Isvann er litt bortkastet de første minuttene uansett, vent med isen til du er rundt 80 grader, så sparer du deg noen kilo med is.
 
Dette avhenger på materialet i kjelen og dens materialspenninger, varmeegenskaper og naturligvis tykkelsen på godset som er brukt. Er kjelen tynnbunnet kan den slåseg

- ja. Det kan fullt mulig skje.
 
Sist redigert:
Jeg hadde krabbegryte tidligre som jeg satte i vannbad. Det er også en måte å kjøle på men langt ifra den beste :) Ingen problemer som jeg opplevde slik du spør om.
 
Har satt min i vannbad, uten problemer. Kaldt vann fra springen, ingen is. Lar vannet sirkulere i kummen, og bytter ut med nytt (kaldt) vann etterhvert som det blir varmet opp av gryten.
 
Endte med å kjøle ned i ei gjæringsbøtte, fungerte ok, men prøver kjelen neste gang!
Det tok nesten to timer, med jevnlig utskifting av vannet! Er det vanlig?
 
Til mitt test batch bryggeri (en liten kjele i stekeovn) bruker jeg nå en kjekk liten stålcoil som egentlig var tiltenkt en mini HERMS løsning som dyppkjøler. Som Håvard sier, en liten kveil rør i kjelen hvor det sirkulerer kaldvann er veldig mere effektivt.
 
Tilbake
Topp